“Δεύτεροι” προορισμοί, επιμήκυνση σεζόν και last minute τουριστών το τρίπτυχο της τουριστικής στρατηγικής

18/5/2022
Τη στήριξη των λιγότερο γνωστών προορισμών της χώρας βάζει ως κεντρικό στόχος στο πλαίσιο μιας πολυεπίπεδης στρατηγικής ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας. Ειδικά, στο επίκεντρο της προσοχής είναι περιοχές και επιχειρήσεις που πλήττονται από την Ουκρανική κρίση καθώς είχαν μεγάλη έκθεση σε επισκέπτες από την Ανατολική Ευρώπη, τα Βαλκάνια, τη Ρωσία και Ουκρανία και που όπως φαίνεται θα έχουν δυσκολίες φέτος.

Σημειώνεται ότι από αγορές όπως η Ουκρανία και η Ρωσία ανεμενόταν, ειδικά σε καταλύματα στη Β. Ελλάδα, περίπου 500.000-700.000 τουρίστες που φέτος θα λείψουν, ειδικά από μικρά ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, εστιατόρια και καταστήματα. Τα δεν μεγάλα resort παρά τα όποια προβλήματα εκτιμάται ότι θα μπορέσουν λόγω υψηλής ζήτησης και επαρκών καναλιών πωλήσεων να αντικαταστήσουν τις ζημιές.

Τούτου δοθέντος ο Βασίλης Κικίλιας εστιάζει σε νέες αγορές για να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος αλλά και να τονώσει το ρεύμα των επισκεπτών της τελευταίας στιγμής - last minute- με συνεχή ταξίδια και επισκέψεις σε κομβικές αγορές. Έτσι μεταβαίνει σήμερα στη Σερβία και το προσεχές διάστημα στην Πολωνία και την Γερμανία, ώστε να συναντηθεί με φορείς και να προωθήσει δυναμικά το ελληνικό τουριστικό προϊόν. Την ίδια στιγμή, όπως ανέφερε ο υπουργός σε γεύμα που παρέθεσε χθες στους δημοσιογράφους, συνεχίζονται και οι δράσεις του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και την επόμενη εβδομάδα θα παρουσιαστεί η νέα καμπάνια προώθησης της χώρας, «Sea, sun and sand».

Οι στόχοι

Είναι προφανές ότι με τις επισκέψεις σε Βαλκανικές χώρες (Σερβία, τώρα και πριν λίγες μέρες στη Ρουμανία) αλλά και στην Πολωνία το Υπουργείο Τουρισμού προσπαθεί να στηρίξει τον οδικό τουρισμό, κύριο τροφοδότη λιγότερο γνωστών προορισμών στη βόρεια χώρα αλλά και στην Ήπειρο. Στόχος είναι να φέρουμε επισκέπτες από αγορές των Βαλκανίων, όπως η Πολωνία και η Σερβία, ώστε να αναπληρώσουμε τις απώλειες των Ρώσων και Ουκρανών τουριστών, επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Κικίλιας που παράλληλα τόνισε ότι τρέχει η στρατηγική προώθησης σε αγορές όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ισραήλ.

Παράλληλα στο επίκεντρο βρίσκονται και οι “εξωτικές” αγορές που λόγω της απουσίας από τον τουριστικό χάρτη μακρινών αγορών τροφοδοτών, όπως της Κίνας και της πτώσης, λόγω συγκυρίας της Αυστραλίας, Νέας Ζηλανδίας αποκτούν έτι μεγαλύτερη σημασία. Έτσι, χαρακτηριστικά, η αγορά της Ινδίας, η οποία καταγράφει φέτος ιδιαίτερη δυναμική είναι σε πρώτο πλάνο. Να σημειωθεί ότι η αγορά αυτή για την Ελλάδα έχει ανέβει πέντε θέσεις από το 2019, ενώ οι επισκέπτες από εκεί παρουσιάζουν και την τρίτη υψηλότερη μέση δαπάνη, σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα.

Πολλαπλές ταχύτητες και νέοι προορισμοί

Επιπλέον, πέρα από τη στήριξη των λιγότερο προνομιούχων προορισμών της χώρας στο επίκεντρο μπαίνει η επιμήκυνση της σεζόν. Μια τέτοια κίνηση άλλωστε έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη για όλη την οικονομία καθώς όπως τόνισε ο κ. Κικίλιας στόχος είναι να στηριχτεί η μέση ελληνική οικογένεια σε όλη την Ελλάδα από την «λαϊκή οικονομία της χώρας» όπως χαρακτήρισε τον κλάδο που εισφέρει άμεσα και έμμεσα το 25% του ελληνικού ΑΕΠ . «Δεν αξίζει και δεν πρέπει μόνο …2,5 περιφέρειες της χώρας να κουβαλούν το τουριστικό προϊόν της χώρας, γιατί ο κλάδος είναι η πιο πλήρης εμπορική δραστηριότητα και μπορεί να στηρίξει τη μέση ελληνική οικογένεια. Αυτό προσπαθήσαμε να τονίσουμε και φέτος όπου πρώτη φορά έκανε ο ΕΟΤ καμπάνια για 12 μήνες, η οποία είχε ως αποτέλεσμα καλές πληρότητες ακόμη και σε λιγότερο προβεβλημένους προορισμούς όπως τα Λουτρά Πόζαρ, ο Άγιος Αθανάσιος, η Θασος κ.α.».

Θετικά μηνύματα αλλά χωρίς προβλέψεις για φέτος

Σε κάθε περίπτωση, όπως τόνισε ο υπουργός, τα μηνύματα για φέτος είναι θετικά, γεγονός που επισφραγίζουν τόσο η αύξηση των αεροπορικών συνδέσεων της χώρας όσο και η άνοδος της κρουαζιέρας. Οι μεγάλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες γεμίζουν τις προσφερόμενες θέσεις τους για την Ελλάδα την ώρα που κάποιες εξ αυτών, όπως η Delta και η Emirates συζητούν να διατηρήσουν τα δρομολόγια και το χειμώνα ή να καθιερώσουν απευθείας συνδέσεις και με την Θεσσαλονίκη. Την ίδια στιγμή η κρουαζιέρα καταγράφει αύξηση 130% στο λιμάνι του Πειραιά, μεγάλη αύξηση σε Θεσσαλονίκη και Κρήτη, ενώ το 55% των προσεγγίσεων αφορά φέτος home porting.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια, η αβεβαιότητα που επικρατεί και φέτος δεν επιτρέπει προβλέψεις, σύμφωνα με τον ίδιο. Το «ταμείο» θα γίνει στο τέλος της χρονιάς, ανέφερε χαρακτηριστικά ερωτώμενος για τον πήχη των εσόδων και των αφίξεων και το ποσοστό αναπλήρωσης του 2019 που θα επιτύχει η χώρα. Ο πόλεμος, η ακρίβεια, και το υψηλό ενεργειακό κόστος, κάνουν ρευστό το τοπίο για ακόμα μια χρονιά, όπως εξήγησε ο κ. Κικίλιας, και έρχονται να προστεθούν στο αστάθμητο παράγοντα της πανδημίας.

Γιώργος Αλεξάκης