Υπ. Τουρισμού: Νομοσχέδιο «σκούπα» για τη διαχείριση προβολή προορισμών και ιαματικές πηγές

13/12/2021
Με στόχο την αντιμετώπιση των σύνθετων αναπτυξιακών προκλήσεων στον τομέα του τουρισμού μέσω της συνεργασίας οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και κεντρικής κυβέρνησης για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σημαντικών και αλληλοσυνδεόμενων τουριστικών δράσεων η κυβέρνηση κατέθεσε ένα νομοσχέδιο "σκούπα" για τον τουρισμό με τίτλο «Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, Ιαματικές Πηγές Ελλάδας και άλλες ρυθμίσεις για την ενίσχυση της τουριστικής ανάπτυξης».





Αντικείμενο του νομοσχεδίου, όπως αναφέρεται, είναι η εισαγωγή δύο αλληλένδετων οργανωτικών δομών: α) της Διυπουργικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Πρότυπων Τουριστικών Προορισμών Ολοκληρωμένης Διαχείρισης και β) του Τοπικού/Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, καθώς και η απονομή αρμοδιότητας στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) σχετικά με τη διαχείριση και την προώθηση τουριστικών προορισμών, η οποία ασκείται μέσω των Αναπτυξιακών Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης του άρθρου 2 του ν. 4674/2020 (Α’ 53), των Αναπτυξιακών Ανωνύμων Εταιρειών Ο.Τ.Α. και των ήδη υφισταμένων εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που δύνανται να λειτουργούν και ως Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμών.

Αναλυτικά:

· Προβλέπεται η σύσταση Διυπουργικής Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Πρότυπων Τουριστικών Προορισμών Ολοκληρωμένης Διαχείρισης, καθώς και Τοπικού/Περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης.



· Επιπλέον, απονέμεται στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.), αρμοδιότητα για τη διαχείριση και προώθηση τουριστικών προορισμών. Η αρμοδιότητα αυτή, ασκείται, μεταξύ άλλων από νομικά πρόσωπα των ο.τ.α. που δύνανται να λειτουργούν ως Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού.

· Θεσπίζονται Πρότυποι Τουριστικοί Προορισμοί Ολοκληρωμένης Διαχείρισης και καθορίζονται κριτήρια και διαδικασίες για τον χαρακτηρισμό περιοχών ως τέτοιων. (άρθρα 1-3)

· Προβλέπεται η δυνατότητα λειτουργίας των αναφερόμενων δομών ο.τ.α. καθώς και των αστικών εταιρειών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με εταίρους ο.τ.α., ως Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού.

· Περιγράφονται οι σκοποί των Οργανισμών Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, οι οποίοι δύνανται να συμπράττουν με τους αναφερόμενους φορείς για τη διασφάλιση της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος μέσω της συνδιαφήμισης, χρηματοδότησης μελετών, κ.α. Ειδικότερα, οι ανωτέρω Οργανισμοί, δύνανται, για την υλοποίηση προγραμμάτων συνδιαφήμισης να συνεργάζονται με εξειδικευμένους τουριστικούς οργανισμούς, πράκτορες και αεροπορικές εταιρίες, η χρηματοδότηση των οποίων γίνεται, μέχρι ποσοστού 50%, από τους εν λόγω Οργανισμούς ή από τον οικείο ο.τ.α. ή από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.) και κατά το υπόλοιπο ποσοστό από τους αναφερόμενους φορείς.



· Υποχρεούνται οι ανωτέρω Οργανισμοί στη σύνταξη τριετούς Σχεδίου Ολοκληρωμένης Διαχείρισης καθώς και έκθεσης ανά δύο (2) έτη, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα για το περιεχόμενο, την προθεσμία κατάθεσής του κ.λπ. (άρθρα 4-7)



· Προβλέπεται, για τους Οργανισμούς Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού, δυνατότητα ή υποχρέωση, κατά περίπτωση, σύστασης τοπικού ή περιφερειακού Παρατηρητηρίου Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης, το οποίο δύναται να εντάσσεται στο Διεθνές Δίκτυο των Παρατηρητηρίων Βιώσιμης Τουριστικής Ανάπτυξης του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, ορίζονται οι αρμοδιότητες των Παρατηρητηρίων καθώς και η υποχρέωση τους για σύνταξη ετήσιου απολογισμού - έκθεσης πεπραγμένων.

· Παρέχεται εξουσιοδότηση για τον καθορισμό με κ.υ.α. των στοιχείων που συνιστούν τις ελάχιστες προϋποθέσεις για τον χαρακτηρισμό μίας περιοχής ως Πρότυπο Τουριστικό Προορισμό Ολοκληρωμένης Διαχείρισης. (άρθρα 8-11)

Ιαματικές πηγές

Επίσης με βάση το νομοσχέδιο

· Συστήνεται ανώνυμη εταιρία με την επωνυμία «Ιαματικές Πηγές Ελλάδας Ανώνυμη Εταιρεία» (Ι.Π.Ε. Α.Ε.) με σκοπό τη διοίκηση, διαχείριση, εκμετάλλευση και αξιοποίηση των φυσικών ιαματικών πόρων και πηγών, καθώς και των εγκαταστάσεών τους και του περιβάλλοντος των ιαματικών πηγών χώρου σε ακτίνα πεντακοσίων (500) μέτρων, η οποία ανήκει στη διαχείριση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (Ε.Ο.Τ.) και περιλαμβάνεται στην προστατευτική περιοχή γύρω από την πηγή και αποτελούν περιουσία του Δημοσίου ή οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.)

· Η Ι.Π.Ε διέπεται ως προς τον έλεγχο και την εν γένει εποπτεία της από τον ν. 3429/2005 περί δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών και επικουρικά από τον ν.4548/2018 περί αναμόρφωσης του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών. (άρθρα 12–14)

· Παρέχεται η δυνατότητα μεταβίβασης, περιέλευσης και παραχώρησης στην Ι.Π.Ε.:

- της χρήσης, της διοίκησης, της διαχείρισης και της εκμετάλλευσης των φυσικών ιαματικών πόρων και πηγών, των εγκαταστάσεων και του περιβάλλοντος των ιαματικών πηγών χώρου σε ακτίνα πεντακοσίων (500) μέτρων και κάθε φύσεως δικαιωμάτων και κεκτημένων οικονομικών συμφερόντων που αφορούν τους φυσικούς ιαματικούς πόρους και τις πηγές, που αποτελούν περιουσία του Δημοσίου ή ο.τ.α., περιουσιακών στοιχείων και δικαιωμάτων i) ιδιωτών, ii) των ο.τ.α. ευρισκόμενων σε απόσταση μεγαλύτερη της ακτίνας των πεντακοσίων (500) μέτρων

· Απαλλάσσεται η παραχώρηση της χρήσης, διοίκησης, διαχείρισης, εκμετάλλευσης και αξιοποίησης των ανωτέρω περιουσιακών στοιχείων στην Ι.Π.Ε. από κάθε φόρο, τέλος, εισφορά, αμοιβή ή δικαίωμα υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε ν.π.δ.δ., πλην του φόρου μεταβίβασης ακινήτων, δωρεάς και κληρονομιάς.

· Εισάγονται μεταβατικές διατάξεις όσον αφορά σε υφιστάμενες διοικητικές πράξεις ή συμβάσεις μίσθωσης, υπομίσθωσης, παραχώρησης ή άλλες συμβάσεις διοίκησης, διαχείρισης και εκμετάλλευσης επί των φυσικών ιαματικών πόρων και πηγών και των εγκαταστάσεών τους και του περιβάλλοντος των ιαματικών πόρων χώρου σε ακτίνα πεντακοσίων (500) μέτρων, που αφορούν ή έχουν ως αντισυμβαλλόμενο ιδιώτη, φυσικό ή νομικό πρόσωπο, ο.τ.α. ή αναπτυξιακές εταιρείες αυτών. (άρθρα 15-16)

· Παρέχεται στην Ι.Π.Ε., μεταξύ άλλων, η δυνατότητα να: - προβαίνει στην αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων και των επιχειρηματικών μονάδων με την άσκηση της επιχειρηματικής δραστηριότητας από την ίδια, όπως και στην εκμίσθωσή τους, καθώς και σε κάθε αναγκαία διαχειριστική ενέργεια και πράξη αξιοποίησης, - αποδέχεται ή να αποποιείται δωρεές, κληρονομιές, κληροδοσίες, χορηγίες και άλλες χαριστικές παροχές από οποιαδήποτε πηγή, στο όνομά της, - εκπονεί μελέτες για την ανοικοδόμηση, επισκευή, βελτίωση της προσβασιμότητας, συντήρηση ή ανακαίνιση των ως άνω περιουσιακών στοιχείων και να ανοικοδομεί, επισκευάζει και ανακαινίζει αυτά ή να αναθέτει τις παραπάνω εργασίες σε τρίτους, - διενεργεί διαδικασίες ανάθεσης και εκτέλεσης δημόσιων συμβάσεων έργων, μελετών, προμηθειών, υπηρεσιών και έργων τεχνικής βοήθειας προγραμμάτων του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2021-2027, του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (Ε.Ο.Χ.) ή άλλων ενωσιακών ή διεθνών προγραμμάτων ή ταμείων και προγραμμάτων και έργων που χρηματοδοτούνται από το εθνικό σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.). (άρθρο 17)

· Ανέρχεται σε πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της Ι.Π.Ε., καλύπτεται κατά 100% από το ελληνικό Δημόσιο, καταβάλλεται σε τρεις (3) δόσεις και η πρώτη δόση, ποσού ενός εκατομμυρίου πεντακοσίων χιλιάδων (1.500.000) ευρώ καταβάλλεται σε μετρητά μέσα σε έναν (1) μήνα από την έναρξη ισχύος του υπό ψήφιση νομοσχεδίου.

· Ορίζονται ως μη μεταβιβάσιμες οι μετοχές της Ι.Π.Ε., με την εξαίρεση του ποσοστού είκοσι τοις εκατό (20%) που μεταβιβάζονται στην Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.) εντός δύο μηνών από τη δημοσίευση του υπόψη σχεδίου νόμου. 3 181

· Καθορίζεται το κατώτατο ποσοστό επί του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου, ήτοι 50% πλέον μιας ακόμη μετοχής, για τη συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου στην Ι.Π.Ε. (άρθρο 18)

· Ορίζονται με κ.υ.α. τα μέλη του επταμελούς Δ.Σ. της Ι.Π.Ε. για θητεία τριών (3) ετών.

· Συνιστάται στην Ι.Π.Ε. Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ε.) που αποτελείται από πέντε (5) μέλη, για θητεία τριών (3) ετών, με ρόλο συμβουλευτικό και υποβοηθητικό στο έργο του Δ.Σ.

· Προσαρτάται το καταστατικό της Ι.Π.Ε.

· Εγκρίνεται με υ.α., ο Εσωτερικός Κανονισμός που ρυθμίζει τη λειτουργία της. (άρθρα 19-22 και 25)

· Στην Ι.Π.Ε. συστήνονται οκτώ (8) θέσεις προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (Ι.Δ.Α.Χ.) και τρεις (3) θέσεις δικηγόρων με έμμισθη εντολή, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

· Παρέχεται η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών της Ι.Π.Ε. σε προσωπικό με: i. Μεταφορά και ένταξη στο προσωπικό της εργαζομένων σε εταιρείες, των οποίων το μετοχικό κεφάλαιο ανήκει εξ ολοκλήρου, άμεσα ή έμμεσα, στην Ι.Π.Ε. ή των οποίων περιουσιακά στοιχεία μεταβιβάζονται ή περιέρχονται στην Ι.Π.Ε., μέσω σύμβασης δανεισμού εργαζομένου, για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών. ii. Σύναψη συμβάσεων δανεισμού των υπηρεσιών μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, για χρονικό διάστημα τριών (3) ετών. (άρθρο 23)

· Καθορίζονται οι πηγές εσόδων της Ι.Π.Ε. (προβλέπονται μεταξύ άλλων το τίμημα από την αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων που περιέρχονται σ’ αυτή καθώς και επιχορηγήσεις από το Δημόσιο).

· Απολαμβάνει η Ι.Π.Ε. όλων των διοικητικών, οικονομικών, φορολογικών, δικαστικών, ουσιαστικού και δικονομικού δικαίου, απαλλαγών και ατελειών του Δημοσίου, πλην αυτών που αφορούν την απαλλαγή από τους φόρους μεταβίβασης ακινήτων, δωρεάς, κληρονομιάς και από τον Ε.Ν.Φ.Ι.Α. και τον Φ.Π.Α καθώς και τον φόρο συγκέντρωσης κεφαλαίου και εισοδήματος. γ. Κατανέμονται στους μετόχους της Ι.Π.Ε., με βάση το ποσοστό συμμετοχής εκάστου στο μετοχικό κεφάλαιο, τα έσοδά της από την αξιοποίηση και παραχώρηση των περιουσιακών της στοιχείων, αφού αφαιρεθούν τα αναλογούντα λειτουργικά έξοδα και οι διοικητικές δαπάνες της Ι.Π.Ε. για την αξιοποίηση του περιουσιακού στοιχείου. (άρθρο 24)

· Με κ.υ.α ανατίθεται στην Ι.Π.Ε. η διοίκηση, η χρήση, η διαχείριση και η εκμετάλλευση των παραπάνω περιουσιακών στοιχείων. Στην απόφαση αυτή ορίζεται και το ποσοστό επί του τιμήματος ή επί των κάθε είδους αποδόσεων 4 182 που εισπράττει η Ι.Π.Ε., από την αξιοποίηση περιουσιακών δικαιωμάτων, το οποίο θα αποδίδει στον οικείο ο.τ.α. ή φορέα του Δημοσίου.



Γιώργος Αλεξάκης