Σε αναζήτηση υγειονομικών πρωτοκόλλων μεταφορές και τουρισμός

1/5/2020
Σε κεντρικό ζήτημα εν όψει της επανεκκίνησης του τουρισμού, όποτε κι αν γίνει, αναδεικνύεται το θέμα των πρωτοκόλλων για τον τουρισμό και τις μεταφορές. Ουσιαστικά φορείς και πολιτική ηγεσία, αλλά και επιχειρήσεις αναζητούν τρόπους για το πώς θα διασφαλιστεί αφενός η υγεία εργαζομένων και επισκεπτών κι αφετέρου η αποφυγή δυσφήμισης και νομικών διώξεων σε περιπτώσεις κρουσμάτων κατά επιχειρήσεων. Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες, όπως αναφέρεται, στο Reporter.gr που εξετάζουν να μην ανοίξουν τα ξενοδοχεία τους εφόσον δε θωρακισθούν από άποψη αστικής ευθύνης καθώς δεν μπορεί να αποκλείσουν και μια «φάμπρικα» αγωγών από επιτήδειους.

Στο φόντο αυτό ήδη έχουν κατατεθεί ιδέες από φορείς και εταιρίες για τα λεγόμενα υγειονομικά πρωτόκολλα ενώ από επίσημα χείλη έχει αναφερθεί ότι αυτά θα πρέπει να έχουν ευρωπαϊκή ισχύ. Το τελευταίο διάστημα το θέμα της πανευρωπαϊκής ισχύος των πρωτοκόλλων έχει αναδειχθεί έντονα από πολλές επιχειρήσεις. Ήδη έτσι ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης στην πρόσφατη τηλεδιάσκεψη των υπουργών τουρισμού έθεσε το όλο ζήτημα τονίζοντας ότι θα πρέπει να βρεθεί καθολική λύση για όλα τα κράτη μέλη.

Μάλιστα στο φόντο των εξαγγελιών χτες στη Βουλή του Πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη για ιδικό πακέτο στήριξης του τουρισμού και των μεταφορών για σήμερα έχει προγραμματιστεί τηλεδιάσκεψη του Πρωθυπουργού με τον υπουργό Τουρισμού που θα εξετάσει όλα τα θέμτα. Είχε προηγηθεί στις αρχές της εβδομάδας τηλεδιάσκεψη υπό τον κ. Χ. Θεοχάρη, παρουσία και του υφυπουργού παρά τω Πρωθυπουργώ Α. Σκέρτσου, όπου συμμετείχαν οι Γ. Ρέτσος πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, Α. Βασιλικός, πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γ. Βήλος και Α. Τσινέλ από την Fraport Greece, Γ. Παράσχης από το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, ο πρόεδρος του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας Π. Αρκουμανέας και ο Καθηγητής Σ. Τσιόδρας.

‘Ηδη στο Υπ. Τουρισμού εξετάζονται κάποιες ιδέες πχ πρωτόκολλα. Ξενοδοχεία καραντίνας σε περιπτώσεις κρουσμάτων ανά νομό κτλ κι μένει να φανεί τι θα προκριθεί για τα υγειονομικά πρωτόκολλα επαναλειτουργίας του τουριστικού κλάδου, αλλά και για ζητήματα όπως οι αποστάσεις σε οργανωμένες παραλίες και πισίνες, πως θα λειτουργούν οι μπουφέδες πρωινού και γευμάτων, η λειτουργία των τουριστικών λεωφορείων και των μουσειακών χώρων κ.ά.

Διεθνής πρωτοβουλία

Επίσης, επιστολή στον επικεφαλής της νεοσύστατης επιτροπής τουρισμού της ΕΕ, Thierry Breton, καθώς επίσης και στον αντιπρόεδρο της ΕΕ, Μαργαρίτη Σχοινά, για άμεση στήριξη του τουρισμού, απέστειλε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), από κοινού με τους ομολόγους του συνδέσμους τουριστικών επιχειρήσεων Bundesverband der Deutschen Tourismuswirtschaft - Γερμανία, Federturismo Confindustria - Ιταλία and Norwegian Tourism Partners - Νορβηγία.

Στην επιστολή αναφέρεται ότι ο τουρισμός, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2018, συνεισφέρει το 9,7% στο ΑΕΠ και την απασχόληση της Ευρωζώνης και κατατίθενται μια σειρά από προτάσεις όπως η μείωση του ΦΠΑ στον τουρισμό και την εστίαση, χρηματοδοτική στήριξη για την μετάβαση των επιχειρήσεων σε μια πιο «έξυπνη και ψηφιακή» λειτουργία, η θεσμοποίηση των voucher αντί χρηματικών επιστροφών και η ενιαίο προβολή της Ευρώπης παγκόσμιας ως πρώτου προορισμού. Επίσης με έμφαση ζητείται η υιοθέτηση ενιαίου πρωτοκόλλου υγείας για όλη την ευρωπαική τουριστική αλυσίδα.

Όπως επισημαίνεται, προϋπόθεση για την επανεκκίνηση των ταξιδιών στην Ευρώπη είναι η εκπόνηση ενός πρωτοκόλλου υγείας και ασφάλειας της ΕΕ για ολόκληρη την τουριστική αλυσίδα, το οποίο θα τηρούν όλα τα κράτη μέλη. Η εναλλακτική λύση, δηλαδή, όπου κάθε χώρα αναπτύσσει τα δικά της πρωτόκολλα, όπως έχει ήδη προγραμματιστεί από ορισμένα κράτη μέλη, θα οδηγήσει μόνο σε μια κατακερματισμένη ευρωπαϊκή αγορά και η αυξημένη αβεβαιότητα και θα είναι ένα μεγάλο εμπόδιο στο άνοιγμα της αγοράς τουρισμού. Είναι, επομένως, απαραίτητο τα μέτρα να είναι ομοιόμορφα, ρεαλιστικά και βιώσιμα, για να ξεκινήσει εκ νέου η τουριστική βιομηχανία εντός του 2020, με υγειονομικούς ελέγχους - σε ένα πρωτόκολλο της ΕΕ - στη χώρα προέλευσης για την ελαχιστοποίηση των διαταραχών στα ταξίδια και τη μείωση της αβεβαιότητας για τους ταξιδιώτες, τονίζεται στην επιστολή.

Ρεαλισμός

Το άλλο βασικό σημείο που ζητούν πέρα από την πανευρωπαϊκή ισχύ των πρωτοκόλλων είναι μια ρεαλιστική προσέγγιση των κανόνων ασφάλειας που δε θα υπονομεύουν το προϊόν. Π.χ. τρόποι σερβιρίσματος, αναλογία τετραγωνικών ανα επιβάτη στις μεταφορές θαλάσσιες και αεροπορικές κτλ.

Ήδη πάντως όπως έχει αναφέρει σε ανάρτησή του στο Linkedin ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων Γιάννης Ρέτσος στο ΣΕΤΕ έχει ξεκινήσει μία προσπάθεια με τις εταιρείες-μέλη του ΣΕΤΕ, Cosmocert, SGS Hellas, TUV Austria και TUV Hellas, για «να συνθέσουμε ρεαλιστικά, βιώσιμα, εφαρμόσιμα και προσαρμοσμένα στις υγειονομικές απαιτήσεις πρωτόκολλα λειτουργίας τουριστικών επιχειρήσεων. Η προσπάθεια θα αφορά καταλύματα, λαμβάνοντας υπ’ όψιν και το μέγεθός τους και εγχώρια μεταφορά (τουριστικά λεωφορεία και ακτοπλοΐα). Ευχαριστώ θερμά και τις τέσσερις εταιρείας για την pro-bono συμμετοχή τους στην προσπάθεια και δεσμευόμαστε να παραδώσουμε τα σχέδια στην πολιτεία το συντομότερο δυνατό για επεξεργασία και λήψη αποφάσεων. Αυτονόητο ότι θα συνεργαστούμε με όλους τους φορείς-μέλη μας, αλλά και όσους επεξεργάζονται ανάλογα σχέδια, όπως για παράδειγμα το ΞΕΕ» ανέφερε ο κ. Ρέτσος.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η Ομοσπονδίας Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων και Τουρισμού FedHATTA και τα Προεδρεία των Ενώσεων Μελών της Ομοσπονδίας που είχαν τηλεδιάσκεψη χτες για την κατάσταση που αντιμετωπίζουν τα τουριστικά γραφεία από τις συνέπειες της πανδημίας του Covid-19,

Αυτό που προέχει αυτή τη στιγμή, όπως αναφέρθηκε, είναι να βγουν τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα, αλλά και τα πρωτόκολλα για τις μεταφορές, έτσι ώστε να γίνει γνωστό πλέον πώς ακριβώς θα ταξιδεύουν τα αεροπλάνα, τα πλοία, τα τουριστικά λεωφορεία και τα κάθε είδους οχήματα, αλλά και τι αντίκτυπο θα έχει ο τρόπος που θα προκριθεί στην τιμολόγηση των σχετικών υπηρεσιών, καθώς και τα πρωτόκολλα για τα ξενοδοχεία. Από αυτά θα εξαρτηθούν πολλά για τη συνέχεια στο τουριστικό γίγνεσθαι.