O τουρισμός ιδανική πύλη της Ελλάδας στον νέο ψηφιακό κόσμο - Τα έξι σημεία κλειδιά

9/10/2018
Η τεχνολογία και ειδικά η ψηφιοποίηση που έχει προχωρήσει σε ένα μεγάλο φάσμα δραστηριοτήτων έχει επιφέρει καταλυτικές αλλαγές στον τρόπο που λειτουργεί η τουριστική βιομηχανία αλλά και που διαμορφώνεται συμπεριφορά των τουριστών. Επιχειρήσεις αλλά και θεσμικοί φορείς θα πρέπει να λάβουν υπόψη το γεγονός αυτό καθώς οι πωλήσεις τους, οι επικοινωνιακές στρατηγικές τους αλλά και η καθημερινή λειτουργία επιχειρήσεων σφραγίζονται από τα νέα δεδομένα,

Μιλώντας στο Συνέδριο του Economist για την ψηφιακή μεταμόρφωση σε τράπεζες και επιχειρήσεις ο γενικός γραμματέας Τουριστικής Πολιτικής και Ανάπτυξης Γιώργος Τζιάλλας τόνισε ότι ο τουρίστας που ξέραμε έχει αλλάξει και συνέδεσε την αλλαγή αυτή με έξι παράγοντες από τον χώρο της τεχνολογίας: mobile integration, τεχνητή νοημοσύνη, Internet of Things, έξυπνες συσκευές, big data (που επιτρέπουν την προσωποποίηση των υπηρεσιών) και εικονική πραγματικότητα. Καταλήγοντας, επεσήμανε ότι η «καρδιά» του τουρισμού είναι πάντα ο ανθρώπινος παράγων και η φιλοξενία, ωστόσο πρέπει να επιλέγουμε τα καλά της τεχνολογίας και να τα προσαρμόζουμε στις ανάγκες μας.

Ο Αλέξανδρος Βασιλικός, Πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, AIROTEL Group of hotels επισήμανε: «Ο νέος ταξιδιώτης είναι απαιτητικός και διαρκώς on line και με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά πρέπει να προσαρμόσουμε το προϊόν μας», τόνισε κατά την ομιλία του ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Airotel Group of hotels Αλέξανδρος Βασιλικός, χαρακτηρίζοντας τον τουρισμό ιδανική πύλη της Ελλάδας στον νέο ψηφιακό κόσμο.

Για τον λόγο αυτόν, επεσήμανε ο κ. Βασιλικός, το Ξ.Ε.Ε. πρόσφατα δημιούργησε ένα accelerator για τις start ups του τουρισμού. «Η χρήση του διαδικτύου και των social media κάνει τα ξενοδοχεία μας να βρίσκονται 24 ώρες το 24ωρο σε "ζωντανή μετάδοση". Τα λάθη απλά απαγορεύονται. Ποιότητα κι εμπιστοσύνη είναι η μόνη συνταγή επιτυχίας», υπογράμμισε ο κ. Βασιλικός.

Ο ίδιος ανέφερε χαρακτηριστικά ότι η μόνη σταθερά μέσα στο κύμα της ψηφιακής μεταμόρφωσης είναι «η "καρδιά" της φιλοξενίας, που είναι πάντα οι άνθρωποι». Σύμφωνα με τον κ. Βασιλικό, η ψηφιακή επανάσταση και οι εφαρμογές της στον τουρισμό δημιουργούν σημαντικές ευκαιρίες για τη νέα γενιά προκειμένου να τολμήσει, να επιχειρήσει, να καινοτομήσει, να διακριθεί και να πετύχει.

Ο Itai Green, Ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος, Innovate Israel ανέφερε: «Ό,τι δουλεύει σήμερα, δεν θα δουλεύει αύριο. Γιατί θα συμβαίνει αυτό; Επειδή ο ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής στον κόσμο είναι εξαιρετικά γρήγορος και σταθερά επιταχύνεται», τόνισε κατά την ομιλία του ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Innovate Israel Itai Green.

«Η Uber είναι η μεγαλύτερη εταιρεία ταξί στον κόσμο και δεν έχει ούτε ένα ταξί δικό της», ανέφερε χαρακτηριστικά, υπογραμμίζοντας ότι η τεχνολογία προκαλεί “disruption” και “revolution”.
Αναφερόμενος στο Ισραήλ ως “startup nation”, ο κ. Green σημείωσε ότι στη χώρα υπάρχει μία startup για κάθε 1.800 κατοίκους. «Όταν βλέπεις κάποιον νέο σε ένα καφέ με ένα laptop, βλέπεις μια startup», επεσήμανε, παραθέτοντας στοιχεία σύμφωνα με τα οποία το Ισραήλ βρίσκεται στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε επίπεδο κατά κεφαλήν επενδύσεων σε πατέντες και R&D.

Ο Dan Sinker, διευθυντής, Knight-Mozilla OpenNews project, ΗΠΑ υπογράμμισε: «Καθώς μπαίνουμε σε έναν γενναίο νέο κόσμο οικείας τεχνολογίας, που θα μάθει από εμάς για τις ανάγκες μας, είναι σημαντικό να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να ρωτήσουμε: πώς εξασφαλίζουμε ότι αυτά τα συστήματα που θα μας ενισχύσουν δεν θα χρησιμοποιηθούν εναντίον μας, με τρόπους που μας έχει ήδη δείξει η τελευταία δεκαετία», ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής του Knight-Mozilla OpenNews project από τις ΗΠΑ Dan Sinker, ο οποίος έφερε ως παράδειγμα την πρακτική της μεθοδευμένης προπαγάνδας μέσω κοινωνικών δικτύων όπως το twitter και το facebook.

«Μπορούμε να το καταφέρουμε», υποστήριξε ο κ. Sinker, τονίζοντας ότι θα χρειαστεί μια νέα προσέγγιση στην ανάπτυξη της τεχνολογίας. Ειδικότερα, όπως είπε, θα πρέπει: να ενσωματωθεί το σύνολο των εμπειριών στον σχεδιασμό της, να τεθούν οι ανάγκες των ανθρώπων στο επίκεντρο, και -εν τέλει- η διαδικασία να βουτήξει στα βαθιά της ηθικής διακρίνοντας το σωστό από το λάθος.

Με τις ραγδαίες αλλαγές που επιφέρει στην οικονομία η εξέλιξη της τεχνολογίας ξεκίνησε την ομιλία του ο κάτοχος της έδρας Sir Donald Gordon Επιχειρηματικότητας και Καινοτομίας και αναπλ. καθηγητής Στρατηγικής και Επιχειρηματικότητα του London Business School Μιχαήλ Ιακωβίδης, αναφέροντας ως παράδειγμα ότι το 52% των εταιρειών που συγκαταλέγονταν στον δείκτη Fortune το 2000 δεν υπάρχουν πια και ότι το 2016 οι 5 πρώτες σε κεφαλαιοποίηση εταιρείες ήταν εταιρείες τεχνολογίας.

Αναφέρθηκε στο παράδειγμα της Amazon, τονίζοντας ότι η Amazon δεν θέλει να υποκαταστήσει τις τράπεζες, αλλά να τις περιθωριοποιήσει προκειμένου να βγάλει η ίδια περισσσότερο κέρδος. Επεσήμανε ότι τα παραδοσιακά όρια τομέων και επαγγελμάτων καταρρέουν. Η ψηφιοποίηση δίνει τη δυνατότητα εμφάνισης νέων ανταγωνιστών, που φέρνουν γνώσεις και στοιχεία από άλλες αγορές. Η ψηφιοποίηση κάνει επίσης τον κόσμο πιο διασυνδεδεμένο. Ο Μιχαήλ Ιακωβίδης αναφέρθηκε, επίσης, στην έννοια του «οικο-συστήματος» στην τεχνολογία. Κλείνοντας, τόνισε ότι το “digital” δεν αφορά μόνο την τεχνολογία αλλά κυρίως την αλλαγή των επιθυμιών και προσδοκιών των καταναλωτών. Οι εταιρείες θα πρέπει να ξεχάσουν τους παραδοσιακούς τομείς και να δημιουργήσουν το δικό τους οικοσύστημα.