"Μοντέλο Κρήτη" για την ενεργειακή ασφάλεια σε Δωδεκάνησα και Β. Αιγαίο

5/7/2019
Επενδύσεις που φτάνουν τα 2 δισεκ ευρώ προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ για την ενεργειακή διασφάλιση του Ανατολικού και Βορείου Αιγαίου. Πιο συγκεκριμένα με βάση το πρότυπο της μεγάλης διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττικής, που προώθησε ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ο ΑΔΜΗΕ, όπως αναφέρθηκε την Πέμπτη στη Γενική Συνέλευση των μετόχων της εταιρίας, αναμένεται να προχωρήσουν τα έργα διασυνδέσεων με την ηπειρωτική Ελλάδα των Δωδεκανήσων και των νησιών του Β. Αιγαίου που θα ενταχθούν στο πρόγραμμα ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ της περιόδου 2020-2029 με συνολικό κόστος επένδυσης κοντά στα 2 δισ. ευρώ.

Όπως επισημάνθηκε στη συνέλευση, η διασύνδεση των Δωδεκανήσων προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ θα γίνει μέσω του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης Κορίνθου το οποίο είναι προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί το 2021, ενώ το σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα θα είναι στην Κω ή στη Ρόδο. Αντίστοιχα για τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου είναι υπό μελέτη αν η διασύνδεση θα γίνει με τη Θράκη ή την Εύβοια (Αλιβέρι ή Λάρυμνα).

Πρόκειται για επενδύσεις που πολλαπλασιάζουν την αξία των παγίων του ΑΔΜΗΕ καθώς όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ρουσόπουλος η ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση της εταιρείας σήμερα είναι 1,3 δις ευρώ. Για το λόγο αυτό προέβλεψε αύξηση της κερδοφορίας αλλά και της μερισματικής απόδοσης από το 2023 οπότε θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα τόσο των Κυκλάδων όσο και της Κρήτης.

Αναφορικά με τη διασύνδεση των Κυκλάδων επανέλαβε ότι επισπεύδεται η τέταρτη φάση που περιλαμβάνει τα νησιά Σαντορίνη, Μήλο, Φολέγανδρο, Σέριφο, Σίφνο και Κύθνο με στόχο να ολοκληρωθεί το 2022- 2023 αντί για το 2024 που ήταν ο προηγούμενος προγραμματισμός. Για το σκοπό αυτό - σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα - οι διαγωνισμοί θα προκηρυχθούν το Σεπτέμβριο και η κατακύρωση των συμβάσεων αναμένεται στις αρχές του 2020.

Παράλληλα, όπως επεσήμανε ο πρόεδρος της ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών Ιάσων Ρουσόπουλος μιλώντας στη γενική συνέλευση των μετόχων της εταιρείας, προχωρά μέσω της νέας θυγατρικής Grid Telecom που συστήθηκε στις αρχές του έτους, η διείσδυση στην αγορά τηλεπικοινωνιών με ενέργειες που θα περιλαμβάνουν και την εγκατάσταση πυλώνων κινητής τηλεφωνίας σε υποσταθμούς και πυλώνες μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

Σε ότι αφορά τις τηλεπικοινωνίες στόχος της εταιρείας είναι να περάσει από το μοντέλο της μίσθωσης του δικτύου οπτικών ινών που εφαρμόζει σήμερα (νοικιάζοντας τα 2.500 χιλιόμετρα που ήδη κατέχει σε εταιρεία τηλεπικοινωνιών) στην παροχή υπηρεσιών που θα περιλαμβάνουν τη μίσθωση γραμμών υπερυψηλών ταχυτήτων, την συνεγκατάσταση μεραιων καθώς και Data Centers.
Ο κ. Ρουσόπουλος ανέφερε ότι με τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις η εταιρεία αποκτά σημαντικό πλεονέκτημα στην αγορά τηλεπικοινωνιών των νησιών.
Το έργο της Κρήτης

Στο μεταξύ, χτες ετέθη υπόψη το μετόχων το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Ελλάδα, ένα έργο που συγκεντρώνει όπως αναφέρεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Σημειώνεται ότι η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης αποτελεί το μεγαλύτερο έργο αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα και θα λύσει οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα του νησιού. Μάλιστα είναι ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά έργα στην ΕΕ και γιαυτό, όπως αναφέρεται από γνώστες του χώρου, έχει συγκεντρώσει και το ενδιαφέρον της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, αλλά και εταιριών που παρέχουν εξοπλισμό.

Κολοσσοί ενδιαφέρονται

Μάλιστα, όπως τονίζεται από πηγές του ΥΠΕΝ, μέγεθος του έργου αλλά και η δυνατότητα άμεσων αποσβέσεων καθώς η μεγάλη διασύνδεση, θα φέρει εξοικονόμηση, σε ενεργειακούς πόρους, σε ετήσια βάση, που φτάνει τα 450 εκ ευρώ έχει κινητοποιήσει στελέχη αλλά και εταιρίες του κλάδου που επιδιώκουν άμεση εμπλοκή. Τρεις μάλιστα είναι εκείνες που κατασκευάζουν ειδικό καλωδιακό εξοπλισμό για πόντιση σε τόσο μεγάλα βάθη που διασφαλίζουν μειωμένες απώλειες.

Μάλιστα το οικονομικό αποτύπωμα του έργου και η γρήγορη απόσβεσή του, όπως αναφέρεται, πυροδοτεί και την κόντρα με τον Eurasia Interconnector που διεκδικεί το έργο έχοντας πάρει το «χρίσμα», για να το χαρακτηρίσει ως διευρωπαϊκού ενδιαφέροντος (PCI), λαμβάνοντας κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Αυτό όμως μπορεί να γίνει εφόσον προωθηθεί από κοινού με τη σύνδεση της Κύπρου, που όμως χαρακτηρίζεται από τεχνικής και οικονομικής άποψης πιο δύσκολο και σύνθετο project. Μάλιστα, όπως αναφέρεται από γνώστες του χώρου, το «φιλέτο» είναι η σύνδεση της Κρήτης με την Αττική και είναι εκεί που εστιάζουν οι επενδυτές. Κι όχι τόσο στο τμήμα μέχρι την Κύπρο. Αυτή η διστακτικότητα των επενδυτών μάλιστα το καθιστά το τμήμα Κρήτης – Κύπρου πιο δύσκολο στην υλοποίηση, ακόμη κι αν λαμβάνει κοινοτικά χρήματα και άρα, όπως αναφέρεται, ευεπίφορο σε καθυστερήσεις.

Έτσι, για λόγους άμεσης υλοποίησης του έργου, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας για τη Μεγαλόνησο, αλλά και ελέγχου της διαδικασίας κατασκευής του, ο υπ. Περιβάλλοντος κι Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης μετά από εντελεχείς διερευνήσεις επέλεξε να προωθήσει το έργο ως εθνικό. Ήδη, δε, οι προκηρύξεις με τις υψηλότερες τεχνικές προδιαγραφές για την τεχνική επάρκεια του έργου, όπως τονίζεται από το ΥΠΕΝ, προχωρούν κανονικά, τόσο για τις καλωδιακές όσο και για τις σταθερές εγκαταστάσεις αυξομείωσης τάσης.

Σημειώνεται ότι οι διασυνδέσεις των νησιών και ειδικά της Κρήτης περιορίζουν τα κονδύλια που καταβάλλουν οι καταναλωτές μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για την κάλυψη του αυξημένου κόστους παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά από τους αυτόνομους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής. Επίσης μειώνουν την επιβάρυνση του περιβάλλοντος και επιτρέπουν την αξιοποίηση του δυναμικού Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ήλιος και άνεμος) των νησιών.

Σημειώνεται ότι μετά από σχεδόν μισό αιώνα συζητήσεων και μελετών, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Ελλάδα, υλοποιείται. Πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο υποδομής, με τεράστια σημασία όχι μόνο για την Κρήτη, αλλά και για την εθνική οικονομία συνολικά. Μετά την ολοκλήρωσή της θα αλλάξει τον ενεργειακό χάρτη του νησιού, σπάζοντας την ηλεκτρική απομόνωση, εξασφαλίζοντας φθηνό ρεύμα καλής ποιότητας και ανοίγοντας τον δρόμο για ήπια ανάπτυξη καθαρών, ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Πηγή: Reporter.gr, ΑΠΕ - ΜΠΕ