Ξενοδοχεία: Πολλαπλές ταχύτητες – Κλειδί η στήριξη για την επιβίωση πολλών επιχειρήσεων

25/1/2022
Εντείνεται το φαινόμενο των πολλαπλών ταχυτήτων στον Ελληνικό τουρισμό και ειδικά στα ξενοδοχεία, λόγω και της πανδημίας, όπως καταφαίνεται και στα στοιχεία από την ετήσια έρευνα του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων, με τίτλο : «Οι επιδόσεις των ελληνικών ξενοδοχείων το 2021».

Ειδικότερα, διαπιστώνεται ότι τα πολυτελή καταλύματα , εποχιακής λειτουργίας, διατηρούν ποσοστά υψηλής ζήτησης από πελάτες τους με αποτέλεσμα να έχουν καλύτερες επιδόσεις, λόγω τιμών και βέβαια περιορισμού του λειτουργικού κόστους με την εποχικότητα. Αντίθετα τα χαμηλότερης στάθμης καταλύματα, αλλά και συνολικά τα 12μηνης λειτουργίας πλήττονται βάναυσα με αποτέλεσμα να επιδιώκεται η συνέχιση των μέτρων στήριξης ώστε να διασφαλίσουν την επιβίωσή τους. Έτσι, με βάση την έρευνα, το 2021 λειτούργησε το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων, με μέση πληρότητα 68% και μέση τιμή του δίκλινου δωματίου τα 68 ευρώ. Τρία στα τέσσερα ξενοδοχεία ανοίξανε μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, ενώ ο συνολικός τζίρος τους ανήλθε σε 5,48 δις ευρώ, δηλαδή 35% χαμηλότερος από τον αντίστοιχο τζίρο του 2019.

Συνεχούς λειτουργίας καταλύματα

Σημειώνεται πως τα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας παρουσιάζουν μεσοσταθμική μείωση του τζίρου κατά 57% σε σχέση με το ίδιο έτος αναφοράς, σκιαγραφώντας το έντονο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Συνολικά ο τζίρος των ξενοδοχείων την προηγούμενη χρονιά έφτασε τα 5,48 δισ. ευρώ, όντας μειωμένος κατά 34,9% σε σχέση με την χρονιά ορόσημο για τον ελληνικό τουρισμό, 2019.

Στην έρευνα καταγράφεται πως τα ορεινά ξενοδοχεία άνοιξαν σε ποσοστό 97% την περίοδο των εορτών, ενώ κατά την ίδια περίοδο τα αστικά ξενοδοχεία ήταν ανοιχτά σε ποσοστό 77% (1 στα 4 ήταν κλειστά). Επιπλέον, τις εβδομάδες των εορτών, τα ορεινά ξενοδοχεία εμφάνισαν πληρότητες που άγγιξαν το 60%. Αντίστοιχα τα ξενοδοχεία πόλης λειτούργησαν με εξαιρετικά χαμηλές πληρότητες, μόλις στο 33% τον Νοέμβριο και συνεχή πτώση, φτάνοντας στο 20% τον Ιανουάριο του 2022. Σημειώνεται πως τα ξενοδοχεία αυτά (ορεινά - αστικά) είναι και αυτά τα οποία καλούνται να λειτουργήσουν εν μέσω του τρέχοντος πανδημικού κύματος, αντιμετωπίζοντας παράλληλα αυξημένα κόστη λειτουργίας, με το κόστος ενέργειας και πρώτων υλών να έχουν πολλαπλασιαστεί σε συνδυασμό με πολύ χαμηλές τιμές πώλησης δωματίων (62 ευρώ κατά μέσο όρο τις εβδομάδες των εορτών).

Το δυναμικό και τάση

Μάλιστα από την έρευνα σε συνεχούς λειτουργίας 3900 ξενοδοχεία προέκυψε ότι το 25% είναι ορεινά και 54% είναι οικογενειακά , ενώ το 78% είναι συνεχούς λειτουργίας και οικογενειακά Να σημειωθεί ότι από το συνολικό ξενοδοχειακό δυναμικό των 10.102 ξενοδοχείων, το 39% είναι ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας, το 41% οικογενειακά ξενοδοχεία έως 20 δωμάτια και το 11% είναι ορεινά με υψόμετρο πάνω από 300 μέτρα.

Εκ των ξενοδοχείων αυτών περίπου το 80% από τον Νοέμβριο φαίνεται να είναι ανοικτό με ορεινά ξενοδοχεία να άνοιξαν καθολικά την περίοδο των εορτών ενώ τα πεδινά έμειναν ανοιχτά. Συνολικά η πληρότητα ξεκίνησε στο 33% στα τέλη Νοεμβρίου και τώρα βρίσκεται στο 20% έκανε κορύφωση της στις γιορτές των Χριστουγέννων μόνο. Έτσι, για τα ορεινά έφτασε στο 60% και τώρα είναι στα 20% ξ πληρότητα κυρίας για Σαββατοκύριακο με μία ή δύο διανυκτερεύσεις

Επίσης, η τιμή διάθεσης του δίκλινου δωματίου αυξήθηκε λίγο τις γιορτές και τώρα 45-50 ευρώ κατά μέσο όρο το δωμάτιο

Ο τζίρος και οι διαφορετικές ταζύτητες

Όπως αναφέρθηκε συνολικά ο τζίρος των ξενοδοχείων την προηγούμενη χρονιά έφτασε τα 5,48 δισ. ευρώ. Όμως εξ αυτών τα 2,82 δισ. ευρώ περίπου πήγαν στα 5στερα ξενοδοχεία της χώρας, τα οποία κατάφεραν να υπερτριπλασιάσουν τις επιδόσεις σε σχέση με το 2020. Μάλιστα, η ισχυρή ζήτηση για διαμονή στις πεντάστερες μονάδες είχε ως αποτέλεσμα ο τζίρος τους να περιοριστεί μόνο κατά 8,4% σε σχέση με την χρυσή χρονιά του 2019 - σε σχέση με το 76,1% που είχε περιοριστεί πέρυσι εν συγκρίσει με το 2019, την ώρα που οι απώλειες τζίρου στις άλλες κατηγορίες διαμονής ξεπέρασαν το 45%. Με μια απολή αφαίρεση, δε, προκύπτει ότι υπόλοιπες τέσσερις κατηγορίες μοιράστηκαν τα 2,66 δισ. ευρώ από τον συνολικό τζίρο.

Αναλυτικά, τα4στερα ξενοδοχεία κατέγραψαν πτώση τζίρου της τάξης του 45,8% σε σχέση με το 2019 (1,518 δισ. ευρώ), οι μονάδες τριών αστέρων πτώση τζίρου της τάξης του 49,4% (697 εκατ. ευρώ) ενώ αυτές του ενός αστεριού πτώση της τάξης του 49,2% (70 εκατ. περίπου) σε σχέση με το 2019. Σε δυσμενέστερη θέση βρέθηκαν τα ξενοδοχεια 2 αστέρων, ο τζίρος των οποίων έφτασε τα 378 εκατ. περίπου από 1,024 δισ. που ήταν το 2019 καταγράφοντας πτώση της τάξης του 63,1%. Κι αυτό όταν το 2021 λειτούργησε το 96% των ελληνικών ξενοδοχείων, με μέση πληρότητα 68% τον Αύγουστο και μέση τιμή του δίκλινου δωματίου τα 120 ευρώ τον ίδιο μήνα. Ειδικά η οτώση τζίρου στα τετράστερα οφείλεται στη μείωση πληρότητας και λιγότερο σε πτώση τιμής

Ρευστότητα

Παρά τις καλές επιδόσεις δεδομένων των συνθηκών, το έλλειμμα στα ταμειακά διαθέσιμα των ξενοδοχείων συνεχίστηκε και αφορούσε μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό τα ξενοδοχεία τύπου resort. Συγκεκριμένα το 2021, τα ξενοδοχεία εισέπραξαν κατά μέσο όρο 79% λιγότερες προκαταβολές σε σχέση με το 2019, γεγονός που αντιστοιχεί σε έλλειμμα 590 εκατ. ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη μάλιστα πως υπολείπονται προς επιστροφή από τα voucher 50 εκατ. ευρώ, το έλλειμμα στα ταμειακά διαθέσιμα των ξενοδοχείων, διαμορφώνεται στα 640 εκατ. ευρώ. Να θυμίσουμε ότι βάσει της αντίστοιχης μελέτης που είχε πραγματοποιηθεί πέρυσι για το 2020, το ποσοστό μείωσης των προκαταβολών έφτανε τα 620 εκατ. ευρώ το οποίο σε συνδυασμό με το 15,2% του τζίρου του 2020 που παρέμενε ανείσπρακτο ανέβαζε την έλλειψη ρευστότητας στα 900 εκατ. ευρώ.

Όπως αναφέρεται, η νέα τάση για μεγάλες δαπάνες διακοπών σε πολυτελή παραλιακά καταλύματα, έφερε τις καλές επιδόσεις των πεντάστερων εν παραλλήλω με το ότι πολλοί δεν ξόδεψαν όλο το χρόνο σε άλλες ψυχαγωγικές δραστηριότητες ή απέφυγαν μακρινούς προορισμούς ή άλλα ακριβά «εξωτικά» προς όφελος των προορισμών στη Μεσόγειο. Τάση, που αναμένεται, βέβαια να συνεχιστεί και φέτος.

Τα 5άστερα και το 2022

Υπενθυμίζεται ότι όπως αναφέρει η έρευνα του ΙΤΕΠ το 36% των ξενοδόχων έχει υπογράψει συμβόλαια για το 2022, το 70% εκ των οποίων με τιμές ίδιες με αυτές του 2021 και το 25% με τιμές αυξημένες κατά μέσο όρο 7,1%.

Σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς μάλιστα, ο ρυθμός των κρατήσεων τον πρώτο μήνα του χρόνου για τα υπερπολυτελή ειδικά ξενοδοχεία, εποχικής λειτουργίας, είναι πολύ δυναμικός, δυναμικότερος από την αντίστοιχη περίοδο του 2020, προ πανδημίας. Αυτός είναι και ο λόγος που οι μεγαλύτερες μονάδες προγραμματίζουν το άνοιγμά τους από τον Απρίλιο οπότε είναι και το Πάσχα Ορθοδόξων και Καθολικών, πιάνοντας το νήμα από εκεί που το είχαν αφήσει προ πανδημίας.

Καμπανάκι από τον Αλεξ. Βασιλικό

«Το αποτύπωμα της πανδημίας στα βασικά οικονομικά μεγέθη των ξενοδοχείων είναι εμφανές - γίνεται πραγματικός βρόγχος για τα ξενοδοχεια συνεχούς λειτουργίας μην βλέπουμε μόνο άνοιγμα και τζίρους υπάρχει και το έξοδο μεγάλη αύξηση κόστους ενέργειας και προμηθειών καλούνται να λειτουργήσουν σήμερα» τόνισε χτες ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος Αλέξανδρος Βασιλικός.



«Πρέπει να συνεχιστεί η στήριξη στον κλάδο, με έμφαση εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη κι αυτό είναι στα ξενοδοχεία συνεχούς λειτουργίας» τόνισε χαρακτηριστικά και ανέφερε ότι «θα κάνουμε προτάσεις προς την πολιτεία ώστε να υπάρξει συνέχιση μέτρων βοήθειας και προστασίας του κλάδου τις αμέσως επόμενες ημέρες». «Mε βάση τα ευρήματα της μελέτης καλύφθηκαν το 40% των εξόδων από τα έσοδα της κυβέρνησης Υπάρχει η ανάγκη διαφοροποίησης αφού θα αρχίσουν να υπάρχουν τα επόμενα χρόνια οι επιπτώσεις της πανδημίας» ανέφερε ο πρόεδρος του ΞΕΕ και τόνισε ότι «παρόλο που η πάγια θέση του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου είναι ότι δεν πρέπει να υπάρχει διάκριση» θα πρέπει η κυβέρνηση να εστιάσει στους πιο αδύναμους. «Πάντα θα θέλεις ξενοδοχεία ενός και δύο αστέρων που στην Ελλάδα αποτελούν το 50%» ανέφερε και σημείωσε ότι «και η αναβάθμιση δεν σημαίνει ότι όλα θα γίνουν πεντάστερα κι όσα παραμένουν στην κατηγορία του ενός αστεριού δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να κάνουν ποιοτική αναβάθμιση» τόνισε.

Γιώργος Αλεξάκης