Η συνταγή της Aegean απέναντι στην κρίση - Τι σχεδιάζει για τη σεζόν;

13/4/2021
Ευελιξία, αποτελεσματική διαχείριση του στόλου και των διαθέσιμων πόρων αλλά και αξιοποίηση του πολύ καλού brand της εταιρίας αλλά και της χώρας ως προορισμού σε κάθε της γωνιά περιλαμβάνει η «συνταγή» επιβίωσης της Aegean μέσα σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες που αναμένονται να συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα.

Όπως ανέφερε χτες ο πρόεδρος της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης μιλώντας στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών, με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 «από τον Ιούλιο και μετά αναμένουμε να έχουμε το 75%- 80% της δραστηριότητας ως προς το πτητικό μας έργο για το καλοκαίρι, ωστόσο έχουμε τη δυνατότητα της ευελιξίας είτε για παραπάνω πτήσεις είτε για λιγότερες, ανάλογα με την τελική ζήτηση, η οποία αυτή την στιγμή είναι ακόμη θολή λόγω της επιδημιολογικής εικόνας εντός κι εκτός Ελλάδος».

«Ακόμη και στο χειρότερο σενάριο για το 2021, θα έχουμε -σε κάθε περίπτωση- χαμηλότερες ζημίες φέτος έναντι του 2020, γιατί έχουμε προσαρμόσει σε μεγάλο βαθμό τη δραστηριότητα του ομίλου στα δεδομένα της πανδημίας» ανέφερε ο κ. Βασιλάκης κ;ι τόνισε ότι η εταιρεία θα είναι επαρκώς θωρακισμένη κεφαλαιακά, μετά και την αύξηση κεφαλαίου των 60 εκατ. ευρώ και την κρατική ενίσχυση των 120 εκατ. ευρώ έως το τέλος Ιουνίου, χωρίς να χρειαστεί περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυση τους επόμενους 18 μήνες».

Να σημειωθεί ότι όμιλος το πρώτο τρίμηνο του 2021 κινήθηκε στο ένα τρίτο της δραστηριότητας του 2019 ενώ η επιβατική κίνηση αποτέλεσε περίπου το 20% της αντίστοιχης περιόδου του 2019. Έτσι για το σύνολο του έτους το 2021 εκτιμάται ότι η κίνηση θα φτάσει στο 35% μιας κανονικής χρονιάς.

Με βάση αυτά τα δεδομένα η εταιρία κατέγραφε ζημιές 18-20 εκατ. ευρώ σε μηνιαία βάση, «ωστόσο αν γίνει η εκκίνηση του ελληνικού τουρισμού, ενδεχομένως από τον Ιούνιο να επέλθει η εξισορρόπηση (break even). «Αν τα πράγματα εξακολουθήσουν να πηγαίνουν όπως είναι τις τελευταίες 10 ημέρες όσον αφορά την πορεία των εμβολιασμών και το ψηφιακό “πράσινο” πιστοποιητικό τότε μπορεί να ελπίζουμε σε καλύτερες επιδόσεις από το καλοκαίρι, ωστόσο θα είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε περισσότερα για τη ζήτηση από το Μάιο» ανέφερε ο κ. Βασιλάκης.

Η περιφέρεια
Επίσης όπως ανέφερε ο κ. Βασιλάκης στο τρέχον καλοκαιρινό πρόγραμμα η διοίκηση επικεντρώνεται στην ενίσχυση της δραστηριότητας στις περιφερειακές αεροπορικές βάσεις καθώς και των ναυλωμένων πτήσεων.

«Πιστεύουμε στην Αθήνα και θεωρούμε ότι θα υπάρξει μεγάλη άνοδος του προορισμού την επόμενη τετραετία, ωστόσο δεν γνωρίζουμε πότε θα γίνει η επάνοδος της ελληνικής πρωτεύουσας, από το 2022 ή το 2023, αν υπάρξει καθυστέρηση. Η Αegean θα συνεχίσει να επενδύει στον προορισμό, δίνοντας έμφαση φέτος και στην περιφέρεια, “κυνηγώντας” ουσιαστικά τη ζήτηση, με τα δεδομένα ότι η σεζόν θα είναι μικρή (από τον Ιούνιο), επομένως θα πρέπει να έχουμε παρουσία σε προορισμούς που μπορεί να φέρουν υψηλότερες αποδόσεις σε μικρό χρονικό διάστημα».



Ο κ.Βασιλάκης αναφέρθηκε στο έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει για ταξίδι στην Ελλάδα χωρίς όμως αυτό να μετουσιώνεται σε κρατήσεις. «Όσο προχωρά το πρόγραμμα των εμβολιασμών τόσο πιο γρήγορα θα ξεκινήσουν τα ταξίδια, από το Μάϊο θα υπάρξει περισσότερη κίνηση όσον αφορά το εσωτερικό δίκτυο και λίγο περισσότερη κίνηση στο δίκτυο εξωτερικού. Η κίνηση όμως από το εξωτερικό εκτιμάμε ότι θα ενισχυθεί πιο ουσιαστικά από τα μέσα- τέλη Ιουνίου» σημείωσε. Παράλληλα εκτίμησε ότι η Ρωσία, το Ισραήλ και οι ΗΠΑ θα μπορούσαν να στηρίξουν περισσότερο από το παρελθόν φέτος την κίνηση.

Οι επενδύσεις

Πάντως η εταιρία σε σχέση με το μεγάλο της επενδυτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε λίγο πριν την πανδημία να υλοποιείται, έχει προχωρήσει σε επιμήκυνση της περιόδου των παραδόσεων έως το 2026.

Υπενθυμίζεται ότι αφορά την παραλαβή συνολικά 46 αεροσκαφών της οικογένειας Α320 neo, τα οποία 30 προέρχονται από την απευθείας παραγγελία προς την Airbus και 16 από τη συμφωνία της εταιρείας με εκμισθωτές αεροσκαφών. Συνολικά έως και τις 31.12.20 από την παραγγελία των 46 αεροσκαφών η εταιρεία έχει ήδη παραλάβει 8 αεροσκάφη της οικογένειας Α320 neo εκ των οποίων 2 προέρχονται από την απευθείας παραγγελία προς την Airbus και τα 6 από την συμφωνία με τους εκμισθωτές των αεροσκαφών. Κατά τη διάρκεια του 2021, ο όμιλος προγραμματίζει να παραλάβει ένα νέο αεροσκάφος από τη συνολική παραγγελία.

Να σημειωθεί ότι σημαντικό για την ευελιξία στην αξιοποίηση των πόρων είναι το γεγονός ότι οι μισθώσεις 18 αεροσκαφών της οικογένειας Airbus A320ceo λήγουν μέχρι το τέλος του 2022. Έτσι δίνεται η δυνατότητα διαπραγμάτευσης με τους εκμισθωτές για την βελτίωση των εμπορικών όρων των συμφωνιών μίσθωσης και εκμετάλλευσης των αεροσκαφών.

Η εικόνα του 2020

Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος το 2020 μετέφερε συνολικά 5,2 εκατ. επιβάτες καταγράφοντας πτώση 65,5%. Στο δίκτυο εσωτερικού μετέφερε συνολικά 2,7 εκατ. επιβάτες, 57,6% λιγότερους σε σχέση με το 2019. Στο δίκτυο εξωτερικού μετέφερε 2,5 εκατ. επιβάτες, 71,2% λιγότερους συγκριτικά με το 2019. Ο συντελεστής πληρότητας στο σύνολο του δικτύου μειώθηκε κατά 17,5 ποσοστιαίες μονάδες και διαμορφώθηκε στο 67,4% το 2020.



Οι συνολικές πωλήσεις διαμορφώθηκαν σε €415.103,90 χιλ. για το 2020 παρουσιάζοντας πτώση κατά 68,3%, έναντι συνολικών πωλήσεων ύψους €1.308.782,96 χιλ. το 2019.



Η σημαντική μείωση στο πτητικό έργο οδήγησε σε μείωση όλων των μεταβλητών εξόδων κατά 54,4% (από 55% έως 62% ανάλογα με τη φύση του εξόδου), όπως τα έξοδα επίγειας εξυπηρέτησης, καυσίμων, διανομής, τροφοδοσίας, συντήρησης και αεροπορικών χρεώσεων.



Σημαντική μείωση σημείωσαν και τα σταθερά έξοδα όπως το κόστος προσωπικού κατά 39%, κυρίως λόγω της συνδρομής του κράτους με τα οριζόντια μέτρα στήριξης της απασχόλησης. Οι λειτουργικές ζημίες προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) διαμορφώθηκαν σε €64.728,64 χιλ. για το 2020 έναντι κέρδη €269.365,21 χιλ. το 2019. Οι αποσβέσεις διαμορφώθηκαν στα ίδια επίπεδα με το προηγούμενο έτος (€146.149,92 χιλ. από €145.963,19 χιλ.) ενώ οι τόκοι μισθώσεων (ΔΠΧΑ 16) αυξήθηκαν κατά 4,6%, λόγω των νέων παραδόσεων.

Πηγή: Reporter.gr