Δυο αγκάθια στα «πλευρά» του ελληνικού τουρισμού

20/7/2018
Στο μισό σχεδόν έχει μειωθεί η μέση κατά κεφαλή τουριστική δαπάνη την τελευταία δεκαετία, ενώ καθηλωμένη παραμένει η μέση ημερήσια δαπάνη.
Η Μέση Ημερήσια Δαπάνη παραμένει σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ Intelligence (Η Ελληνική Οικονομία: Κατάσταση και προοπτικές) καθηλωμένη για περισσότερο από μια δεκαετία περί τα € 70 που, σε συνδυασμό με την διεθνή τάση για μείωση της Μέσης Διάρκειας Παραμονής, έχει οδηγήσει σε μείωση της Μέσης Κατά Κεφαλήν Δαπάνης από € 746 το 2005 σε € 616 το 2012 και σε € 485 πέρυσι.
Τα δυο προαναφερόμενα μεγέθη παραμένουν ένα αγκάθι «στα πλευρά» του ελληνικού τουρισμού.
Όπως επισημαίνει ο ΣΕΤΕ η εξεύρεση βιώσιμων λύσεων για τα θέματα αυτά θα πρέπει να λάβει υπόψη της αφενός τις μακροχρόνιες τάσεις της διεθνούς τουριστικής αγοράς και αφετέρου τις δυνατότητες του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Η στρατηγική για τον ελληνικό τουρισμό που εκπόνησε το Ινστιτούτο ΣΕΤΕ βασίζεται στην ανάπτυξη των ακόλουθων προϊόντων που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες τάσεις της διεθνούς τουριστικής αγοράς, ενώ λαμβάνουν υπόψη και το στενό δημοσιονομικό πλαίσιο της χώρας:
- για τις διακοπές «Ήλιος και Θάλασσα»:
*αύξηση μεριδίου αγοράς στους τουρίστες υψηλής δαπάνης,
*διεύρυνση σεζόν στα δύο άκρα (Οκτώβριος και Απρίλιος),
*αύξηση μεριδίου αγοράς στους τουρίστες που προσέρχονται οδικώς από γειτονικές χώρες,
- για τις διακοπές με αντικείμενο τον «Πολιτιστικό Τουρισμό»:
*ανάπτυξη του προϊόντος μέσω της εκμετάλλευσης του μοναδικού πολιτιστικού αποθέματος της χώρας, ώστε να επιτευχθεί η διεύρυνση των τουριστικών εισροών τόσο χρονικά όσο και γεωγραφικά,
- για τις διακοπές «Θαλάσσιου Τουρισμού»:
* άρση γραφειοκρατικών εμποδίων και φορολογικών αντικινήτρων και ενίσχυση υποδομών,
- ενίσχυση τουρισμού MICE, κυρίως μέσω ενεργειών συντονισμού και προώθησης,
- ενίσχυση τουρισμού City Break, κατά κύριο λόγο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που διαθέτουν όχι μόνο σημαντικά αξιοθέατα αλλά και διεθνείς αεροπορικές συνδέσεις όλον τον χρόνο.
- παράλληλη ενίσχυση του στοιχείου της γαστρονομίας για τον εμπλουτισμό των προαναφερθέντων τουριστικών προϊόντων, αλλά και την ενδυνάμωση της διασύνδεσης του τουρισμού με τον αγροδιατροφικό τομέα. Βασικές προϋποθέσεις βέβαια για την επίτευξη όλων των παραπάνω αποτελούν η παροχή υπηρεσιών υψηλής Ποιότητας και η ύπαρξη Καταρτισμένου Προσωπικού για την παροχή των ποιοτικών υπηρεσιών. Παράλληλα, η επίτευξη των παραπάνω στόχων προϋποθέτει ευρείες συνεργασίες μεταξύ των επιχειρήσεων αλλά και μεταξύ του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα. Η τουριστική εμπειρία είναι ολιστική και απαιτεί ολοκληρωμένες λύσεις.

Δείτε εδώ τη μελέτη του ΣΕΤΕ για την ελληνική οικονομία (σύνοψη)