Ζεσταίνεται η κόντρα Uber με τους ιδιοκτήτες ταξί

25/2/2017
«Αντιμέτωποι» με περίπου 100 οδηγούς ταξί που συγκεντρώθηκαν, την Παρασκευή, κάτω από τα γραφεία της ΝΔ βρέθηκαν σήμερα τα στελέχη του κόμματος. Αιτία της διαμαρτυρίας αποτέλεσαν οι δηλώσεις του αναπλ. εκπροσώπου του κόμματος κ. Κων. Κυρανάκη υπέρ της Uber σε τηλεοπτική εκπομπή την Πέμπτη.

«Τι μπορούν να κάνουν νέα παιδιά που είναι άνεργα και θέλουν να δουλέψουν και θέλουν ενδεχομένως να μπουν σε αυτή την εταιρία και να βγάλουν λίγα χρήματα παραπάνω; Να πάρουν το Ι.Χ. τους και να το κάνουν Uber. Δεν μπορούν να το κάνουν σήμερα γιατί δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο. Με πολύ απλό τρόπο μια κυβέρνηση, χωρίς να χρειαστεί τρόικα, χωρίς να χρειαστεί μνημόνια, μπορεί να φτιάξει ένα απλό νομοθετικό πλαίσιο και να πει "κάθε πολίτης ο οποίος θέλει να δραστηριοποιηθεί επαγγελματικά σε αυτό τον τομέα, μπορεί με μια απλή άδεια, η οποία δεν κοστίζει τίποτα να κάνει αυτή τη δουλειά. Αυτό σημαίνει δουλειές και θέσεις εργασίας. Αυτό είναι μεταρρύθμιση. Οι ίδιοι οι ταξιτζήδες θα βγάζουν περισσότερα χρήματα», ήταν η αναφορά του κ. Κυρανάκη που προκάλεσε την μήνιν της ομάδας των αυτοκινητιστών.

Είναι η δεύτερη μαζική εκδήλωση διαμαρτυρίας μετά το 2014 όταν η Uber μπήκε στην ελληνική αγορά. Τότε ο πρόεδρος των οδηγών ταξί Αττικής, Θυμιος Λυμπερόπουλος, κηρύξε τον πόλεμο ενάντια στην εφαρμογή διεμηνύοντας ότι «όποιος οδηγός συνεργαστεί με την Uber είναι προδότης και Ιούδας που προδίδει τον κλάδο για τριάντα αργύρια».

Σχολιάζοντας την κινητοποίηση, ο αναπληρωτής εκπρόσωπος της Ν.Δ. σημείωσε σημείωσε ότι έφερε «ως παράδειγμα μεταρρύθμισης και ως προσωπική άποψη, χωρίς να αποτελεί επίσημη θέση της Ν.Δ. και χωρίς να έχει παρθεί απόφαση από κάποιο όργανο, το εξής απλό: Θα έπρεπε να υπάρχει μια απλή διαδικασία, με λιγότερα εμπόδια για κάθε οδηγό, αλλά και για κάθε νέο άνθρωπο να μπορεί να ασκεί το επάγγελμα. Αυτό θα σήμαινε μεγαλύτερο εισόδημα για τους οδηγούς, με λιγότερες ώρες δουλειάς αλλά και καλύτερες τιμές για τους καταναλωτές. Το ότι η τεράστια πλειοψηφία αιτήσεων σε τέτοιες εταιρίες είναι από ήδη υπάρχοντες οδηγούς ταξί, τα λέει όλα».

«Είναι απόλυτα φυσιολογικό να υπάρχει ο φόβος των ανθρώπων όταν η τεχνολογία αλλάζει τόσο πολύ και τόσο γρήγορα τις παραδοσιακές μας συνήθειες. Η ανασφάλεια που δημιουργείται για το μέλλον του κάθε κλάδου προκαλεί αντιδράσεις. Ολοι δυσκολευόμαστε να καταλάβουμε τα οφέλη που μπορούμε να αποκομίσουμε από την τεχνολογική επανάσταση, αλλά, πιστέψτε με, είναι πολλά. Τρομάζουμε από το διαφορετικό, το καινούργιο, το νέο μοντέλο». Αυτό είχε δηλώσει πριν λίγες μέρες ο 30χρονος γενικός διευθυντής της Uber στην Ελλάδα, Μανώλης Μανασσάκης στην Καθημερινή.

Για τον νεαρό επιχειρηματία, η κόντρα με τα ταξί δεν υφίσταται, όπως το ξεκαθαρίζει κοφτά και αυστηρά από την αρχή της δίωρης απογευματινής μας συζήτησης στο κέντρο της Αθήνας. «Για εμάς οι οδηγοί ταξί είναι συνεργάτες, όχι ανταγωνιστές, ούτε αντίπαλοι. Νομίζω ότι μόνο μια μικρή ομάδα από αυτούς έχει την αντίθετη άποψη. Για να συνεργαστούμε μάλιστα στενότερα, έχουμε αναπτύξει την εφαρμογή UberTaxi, ώστε ο καθένας να εξυπηρετεί τους πελάτες μας. Μην κοιτάς να εμποδίσεις την τεχνολογία, πράγμα αναπόφευκτο τελικά, δες πώς θα την κάνεις να σε ωφελήσει». Για να μας πείσει, ο Μανώλης Μανασσάκης χρησιμοποιεί ένα επιχείρημα που απορρέει από την εξέλιξη του τραπεζικού κλάδου. Οπως λέει, «όταν άρχισαν να γίνονται δημοφιλή τα ΑΤΜ, υπήρχε τεράστια αντίδραση των ενώσεων υπαλλήλων εξαιτίας του φόβου ότι θα χάσουν τη δουλειά τους οι άνθρωποι που δουλεύουν στα ταμεία». Τελικά τι έγινε; Λόγω των ΑΤΜ μειώθηκε το κόστος λειτουργίας των καταστημάτων και οι τράπεζες άνοιξαν πάρα πολλά καινούργια καταστήματα και οι θέσεις των ταμείων όχι μόνο δεν μειώθηκαν, αντίθετα αυξήθηκαν. Η τεχνολογία δεν κοστίζει σε θέσεις εργασίας από μόνη της, αλλά εξαρτάται από τον τρόπο που θα τη χρησιμοποιήσουμε ώστε όλες οι πλευρές να είναι ευχαριστημένες». Στην Αθήνα η Uber αναπτύσσει τρεις διαφορετικές υπηρεσίες: την UberX που απευθύνεται σε οδηγούς, μη επαγγελματίες, με αυτοκίνητο μεσαίου κυβισμού, και την UberTaxi, η οποία απευθύνεται σε επαγγελματίες οδηγούς ταξί που διαθέτουν και αυτοκίνητο ταξί.

Ο κ. Μανασσάκης έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός δημιουργικού Ελληνα: φιλόδοξος, με καλές σπουδές και ξένες γλώσσες, κουλτούρα συνεργασίας και εξωστρεφή χαρακτήρα, επιχειρηματικό προσανατολισμό, απόλυτα εξοικειωμένο με τις νέες τεχνολογίες. Πριν από λίγα χρόνια, μεσούσης της οικονομικής κρίσης, επέλεξε να αφήσει την Καλιφόρνια και να επιστρέψει στην Ελλάδα, για να αναλάβει τα ηνία μιας από τις οκτώ πιο δυναμικές και αμφιλεγόμενες πλατφόρμες που ξεπήδησαν από το τεχνολογικό πάρκο της Silicon Valley (Airbnb, Google, Facebook, Twitter). Γιατί γύρισε όμως; «Ημουν στην Αμερική τρία χρόνια και έβλεπα πραγματικά ότι η τεχνολογία βοηθά τους ανθρώπους». Εχοντας αποκτήσει εμπειρία και προϋπηρεσία στις τεχνολογικές εταιρείες όπως η Google, ήθελα να δω τι από αυτά θα μπορούσαν να γίνουν στην Ελλάδα. Σε προσωπικό επίπεδο αγαπώ πολύ την Ελλάδα, διάβαζα ελληνικό Τύπο ενώ βρισκόμουν με δέκα ώρες διαφορά και εκατοντάδες μίλια απόσταση. Σε αντίθεση με άλλους λαούς, οι Ελληνες θέλουμε πάντα να επιστρέφουμε. Μας τρώει το σαράκι, ο νόστος».

Στη χώρα, όμως, όπου η προσαρμοστικότητα και η ευελιξία δεν αποτελούν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για να επιχειρήσεις σε καινοτόμες τεχνολογικές εφαρμογές, η ομάδα του 30χρονου Μανώλη προσπαθεί να βελτιώσει τις υπηρεσίες μεταφοράς, παρέχοντας οικονομικές και γρήγορες μετακινήσεις με το πάτημα ενός κουμπιού. «Μια ανάγνωση είναι πόσο χάλια είναι η Ελλάδα, με γραφειοκρατία, φοροδιαφυγή, αργές επενδύσεις, αλλά υπάρχει και μια θετική ανάγνωση, αυτή που διακρίνει τη μεγάλη αξία που υπάρχει στα φυσικά χαρακτηριστικά και στο ανθρώπινο κεφάλαιο. Αυτά τα χαρακτηριστικά μπορούν να αξιοποιηθούν. Δυστυχώς, όμως κάποιοι κρατούν την αξία της χώρας κλειδωμένη». Η επιχειρηματική στόχευση του Μανώλη Μανασσάκη είναι να βελτιώσει το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας παρέχοντας διαφανείς συναλλαγές με τους χρήστες της πλατφόρμας. «Η πρώτη εφαρμογή που ανοίγει ένας τουρίστας φτάνοντας στην Αθήνα είναι η Uber. Θέλει να γνωρίζει πριν επιβιβαστεί πόσο θα του κοστίσει η μετακίνηση και ποιος θα εκτελέσει τη διαδρομή. Η διαφάνεια είναι βασική και μετράει για τον καθένα μας που επισκέπτεται μια ξένη χώρα».