Απαραίτητη η στήριξη της ακτοπλοΐας - Μεγάλη πτώση στην κίνηση

28/3/2020
Το δίκτυο των αγόνων γραμμών παραμένει ως έχει ενώ το σύνολο του δικτύου της ακτοπλοΐας αντιμετωπίζεται ως άγονη γραμμή. Αυτό τόνισε μιλώντας στον Αντ1 ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης.

Σημειώνεται ότι ήδη από χτες ανακοινώθηκε μια σειρά δράσεων για την στήριξη της ακτοπλοΐας για να στηριχθεί η ακτοπλοΐα, καθώς καταγράφεται κάθετη πτώση της ακτοπλοϊκής επιβατικής κίνησης περίπου 90%, σχεδόν στο σύνολο των εσωτερικών θαλάσσιων συγκοινωνιών, κατά το δίμηνο Απριλίου-Μαΐου.

Σύμφωνα με το υπουργείο, η μείωση της δραστηριότητας του κλάδου θα συνεχιστεί και στη διάρκεια της θερινής περιόδου και θα κινείται στα επίπεδα του 50% στους επιβάτες και στο 40% σε μεταφορικό έργο. Αξίζει να σημειωθεί ότι όπως ανέφερε στον Αντ1 ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας επίκειται την ερχόμενη εβδομάδα μελέτη για τον κλάδο ώστε να γίνουν πιο στοχευμένα οι παρεμβάσεις στήριξης.

Την ίδια ώρα σύμφωνα με εκτιμήσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) το 2020 η απώλεια εσόδων των ακτοπλοϊκών εταιρειών που εξυπηρετούν τα νησιά του Αιγαίου, την Κρήτη και τα νησιά Ιονίου θα ξεπεράσει τα 290.000.000 ευρώ, δηλαδή αναμένεται μείωση 45,12%. «Η κατάσταση αυτή ήδη παίρνει διαστάσεις και απειλείται ο κλάδος μας με κατάρρευση η οποία θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στις ακτοπλοϊκές μας συγκοινωνίες, όχι μόνο την τρέχουσα περίοδο, αλλά και την περίοδο μετά την κρίση», προσθέτει ο ΣΕΕΝ.

Ήδη ο ΣΕΕΝ έχει καταθέσει αίτημα προς τον υπουργό Ναυτιλίας Ι. Πλακιωτάκη για τον χαρακτηρισμό των ελαχίστων αναγκαίων δρομολογίων που πρέπει να εκτελούνται κάτω από τις σημερινές συνθήκες για την εξυπηρέτηση των νησιών μας ως Δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας και την υπογραφή σχετικών συμβάσεων Ανάθεσης Δημόσιας Υπηρεσίας με τα πλοία τα οποία έχουν σήμερα δρομολογιακές υποχρεώσεις.

Σύμφωνα με το Σύνδεσμο μια τέτοια κίνηση είναι επιβεβλημένη καθώς:
• Είναι ανύπαρκτο επιβατικό μεταφορικό έργο όλων των δρομολογίων που εκτελούνται σήμερα (μείωση 90%), ενώ δεν προβλέπεται καμία προοπτική βελτίωσης τουλάχιστον μέχρι το τέλος Μαΐου.
• Υπάρχει κάθετη πτώση των εμπορευματικών μεταφορών με πρόβλεψη περαιτέρω μείωσης στο 40% την τρέχουσα εβδομάδα.
• Όλα τα δρομολόγια που εκτελούνται σήμερα συγκεντρώνουν τα χαρακτηριστικά των δρομολογίων (και μάλιστα με σχεδόν μηδενική επιβατική κίνηση) τα οποία χαρακτηρίζονται ως Δημόσια Υπηρεσία, συνεπώς πρέπει να αντιμετωπιστούν σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα ακολουθούμενη πρακτική.
• Υπάρχει η αναγκαιότητα εξυπηρέτησης των νησιών για τη διατήρηση της συνοχής της χώρας, την εξυπηρέτηση έστω και αυτών των ελάχιστων επιβατών, για την τροφοδοσία των νησιών και την αντιμετώπιση προβλημάτων που έχουν σχέση με το μεταναστευτικό.
• Υπάρχει επί της ουσίας επιβολή υποχρέωσης στα πλοία των εταιρειών για την εκτέλεση των απαραίτητων δρομολογίων.

Όπως αναφέρει ο ΣΕΕΝ ως απαραίτητη προϋπόθεση τίθεται ο καθορισμός των ελάχιστων δρομολογίων τα οποία πρέπει να εκτελούνται σήμερα μετά από συνεννόηση με την αρμόδια υπηρεσία του ΥΝΑΝΠ (η διαδικασία αυτή είναι ήδη σε εξέλιξη).

Σημειώνεται ότι όλοι συμφωνούν στον ότι η ακτοπλοΐα, πέραν του δημόσιου χαρακτήρα της, αποτελεί ταυτόχρονα κι έναν από τους ισχυρούς βραχίονες της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας. Στο φόντο αυτό το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ανακοίνωσε 12 μέτρα στήριξης.

Αναλυτικά τα μέτρα:
1.Προχωρά η ένταξη των ΚΑΔ που αφορούν τις θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων σε εκείνους που δικαιούνται τα ευεργετήματα που έχουν ανακοινωθεί.
2.Θεσμοθετούνται συγκεκριμένα μέτρα που αφορούν την υπαγωγή των ναυτικών στο καθεστώς αναστολής της σύμβασης εργασίας, αρχικά για τρεις περιπτώσεις:
- Εκείνους που απολύθηκαν από 1.3.2020.
- Εκείνους που εργάζονται σε πλοία των οποίων οι εταιρείες θα επιλέξουν τη μη εκτέλεση δρομολογίων, λόγω της καθίζησης του μεταφορικού έργου.
- Εκείνους που θα απασχολούνταν σε πλοία που είχε προγραμματιστεί η δρομολόγησή τους το επόμενο διάστημα, αλλά τελικά δεν θα γίνει.

3. Τα μέτρα αυτά επεκτείνονται και καλύπτουν και συμβάσεις ναυτικών που απασχολούνται σε επαγγελματικά αλιευτικά πλοία και τουριστικά πλοία.

4.Προβλέπεται η διαδικασία για την ένταξη των ναυτικών στις ευνοϊκές διατάξεις που προβλέπουν το επίδομα των 800 ευρώ και για το οποίο υπάρχει στενή συνεργασία με το υπουργείο Εργασίας και το ΝΑΤ.

5..Παρατείνεται έως 31.5.2020 η καταβολή επιδότησης για τους ανέργους ναυτικούς που έχει λήξει ή λήγει στο 1ο τρίμηνο του 2020 η επιδότηση της ανεργίας τους.

6.Παρατείνεται έως 31.5.2020 η διάρκεια της ασφαλιστικής προστασίας που παρέχει ο Οίκος Ναύτου και η οποία λήγει ή έληξε στο 1ο τρίμηνο του 2020.

7.Παρατείνεται έως 30.4.2020 η ισχύς των χειμερινών συνθέσεων των πλοίων της ακτοπλοΐας.

8.Παρατείνεται για 3 μήνες η ισχύς των πιστοποιητικών των πλοίων.

9.Μειώνονται άμεσα κατά 20% και για χρονικό διάστημα μέχρι 30/4 τα λιμενικά τέλη. Η συγκεκριμένη απόφαση θα αφορά όλους τους λιμένες της επικράτειας, ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς λειτουργίας τους, Οργανισμούς Λιμένων, Κρατικά και δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Ήδη, έπειτα από πρότασή του υπουργού, Γιάννη Πλακιωτάκη, ο ΟΛΠ ανακοίνωσε την παράταση του χειμερινού τιμολογίων των τελών.

10.Παρατείνεται η ακινησία των ταχυπλόων πλοίων και η λήψη σχετικής απόφασης έναρξης δρομολογίων θα γίνει όταν οι εξελίξεις το επιτρέψουν.
10.Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών και το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, επεξεργάζεται ειδικό καθεστώς ενίσχυσης των επιχειρήσεων του κλάδου (στο πλαίσιο του άρθρου 107 περίπτωση 2β) που πλήττονται, προκειμένου να εκτιμηθεί το είδος της ενίσχυσης επί των ζημιών που αναμένεται να προκύψουν από την καθίζηση της ακτοπλοϊκής αγοράς.

12.Προβλέπεται με έκτακτη νομοθετική ρύθμιση η δυνατότητα ενεργοποίησης διαδικασίας εκτάκτων αναθέσεων συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για συγκεκριμένο δρομολόγιο ή δρομολόγια στο κύριο και τοπικό ακτοπλοϊκό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτόν το ΥΝΑΝΠ μεριμνά, όπως αναφέρει, για την απρόσκοπτη σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους, καθώς και την επαρκή και αποτελεσματική μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων.

Με αφορμή τα μέτρα αυτά, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννης Πλακιωτάκης, υπογράμμισε πως «πρώτη προτεραιότητα όλων μας τη δύσκολη αυτή περίοδο είναι η προστασία της δημόσιας υγείας, καθώς και των ανθρώπων γύρω μας.

Η κυβέρνηση έχει εγκαίρως λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, τα οποία οφείλουμε όλοι να συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε με συνέπεια, ώστε να ξεπεραστεί η πανδημία.

Την ίδια στιγμή, οφείλουμε και το πράττουμε ως κυβέρνηση να στηρίξουμε στον μέγιστο δυνατό βαθμό εργαζόμενους και επιχειρήσεις των κλάδων που πλήττονται από την πανδημία.

Στους κλάδους αυτούς, περιλαμβάνεται και η ναυτιλία και ειδικότερα η ακτοπλοΐα, που βιώνει ήδη τρομακτικό περιορισμό της δραστηριότητας της και τεράστια μείωση εσόδων.

Μέλημά μας, στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι η στήριξη της ναυτιλίας συνολικά και της ακτοπλοΐας ειδικότερα, ώστε να διασφαλιστούν:

- Η σταθερή σύνδεση της νησιωτικής Ελλάδας με την ηπειρωτική χώρα.

- Η ομαλή λειτουργία των επιχειρήσεων.

- Η διασφάλιση των θέσεων εργασίας, αλλά και

- Η περαιτέρω ενίσχυση των εργαζομένων στον κλάδο».

Ο υπουργός σημείωσε πως προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, ανακοινώνονται σήμερα τα μέτρα αυτά, «που πιστεύουμε ότι καλύπτουν τις παραπάνω κρίσιμες παραμέτρους, ειδικά της ακτοπλοΐας μας. Ευχή όλων μας είναι το τέλος της πανδημίας να μας βρει όλες και όλους καλά, έτοιμους για τη μεγάλη προσπάθεια να επανέλθει η κανονικότητα στη ζωή μας και στη λειτουργία της ελληνικής ναυτιλίας. Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση έκανε, κάνει και θα συνεχίσει να κάνει όλα όσα είναι απαραίτητα».