Αναζητείται μπούσουλας ανάπτυξης για τα 10 περιφερειακά λιμάνια

10/1/2018
Χωρίς τη λήψη άμεσων αποφάσεων ολοκληρώθηκε χτες η ενημερωτική συνάντηση για την πορεία των 10 Οργανισμών Λιμένων (Βόλου, Ραφήνας, Ηγουμενίτσας, Πάτρας, Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Κέρκυρας και Καβάλας) που βρίσκονται υπό τη διαχείριση του ΤΑΙΠΕΔ. Η συνάντηση έγινε στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, παρουσία του Υπουργού, κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή, του Υφυπουργού, κ. Νεκτάριου Σαντορινιού και των Γενικών Γραμματέων, κ.κ. Χρήστου Λαμπρίδη και Διονύση Καλαματιανού .
Ουσιαστικά η μελέτη για την αξιοποίηση των λιμανιών παραμένει στα συρτάρια του Ταμείου ενώ δε διαφαίνεται άμεση προώθηση δράσεων καθώς φαίνεται ότι δεν έχει διαμορφωθεί η απαιτούμενη πολιτική. Σημειώνεται ότι για την περαιτέρω αναπτυξιακή πορεία των 10 Οργανισμών Λιμένων, το ΤΑΙΠΕΔ ανέθεσε σε ανεξάρτητους συμβούλους την εκπόνηση μελέτης για τις δυνατότητες αξιοποίησης τους. Σκοπός της μελέτης ήταν να διερευνηθούν και να αναδειχθούν οι δυνατότητες κάθε ενός Οργανισμού Λιμένα, ώστε το Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου, να αποφασίσει την στρατηγική και τα επόμενα βήματα ως προς την αξιοποίησή τους.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ θα επικοινωνήσει το επόμενο διάστημα τα ευρήματα της μελέτης σε καθένα από τα λιμάνια ξεχωριστά, ενώ θα συνεχιστεί ο κύκλος επαφών και επισκέψεων, με την Ηγουμενίτσα και την Κέρκυρα να είναι οι επόμενοι σταθμοί.
Πάντως από την πλευρά του ΥΝΑ και των Οργανισμών Λιμένων υπάρχει επιμονή για παραχωρήσεις μέρους δραστηριοτήτων κι όχι πωλήσεις μετοχών ( μοντέλο ΟΛΠ- ΟΛΘ), ενώ στο τραπέζι έχουν τεθεί και πιο προωθημένες απόψεις για δημιουργία θυγατρικών από τους Οργανισμούς που θα μπορέσουν να παραχωρηθούν σε ιδιώτες. Είναι ενδεικτικό ότ στη χτεσινή ανακοίνωση του ΥΝΑ τονίζεται ότι «επιβεβαιώθηκε πλήρως η νέα πολιτική της κυβέρνησης ότι στο εξής οι αξιοποιήσεις των λιμανιών θα γίνονται με την διαδικασία των παραχωρήσεων δραστηριοτήτων, για να μην δημιουργούνται μονοπωλιακές καταστάσεις και για να γίνονται οι κατάλληλες επενδύσεις με τον καλύτερο τρόπο, από παραχωρησιούχους που έχουν την τεχνογνωσία και τη διάθεση για να αναπτύξουν συγκεκριμένη δραστηριότητα.» Μάλιστα αναφέρεται ότι ο κ. Σαντορινιός στάθηκε το ενδεχόμενο κάποια δραστηριότητα να αναπτυχθεί υπό τον τύπο «ομπρέλας» που θα καλύψει δύο ή περισσότερα γειτονικά λιμάνια που θα παρουσιάζουν το ίδιο ενδιαφέρον (π.χ. κρουαζιέρα).
Πάντως για κάποια λιμάνια π.χ. Ηγουμενίτσας, Ρόδου υπάρχει ένα σχετικό και προκαταρκτικό ενδιαφέρον από ναυτιλιακές ή operators χωρίς όμως ακόμη να υπάρχει κάτι απτό. Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω της ιδιωτικοποίησης του ΟΛΠ και της ραγδαίας αύξησης του κύκλου εργασιών του με την πλήρη ανάπτυξη που ήδη συντελείται από την Cosco, εκτιμάται από πηγές του Ταμείου ότι μπορεί να εκφραστεί ισχυρό ενδιαφέρον από επενδυτές στους Οργανισμούς Λιμένων Λαυρίου, Ελευσίνας και Ραφήνας (Αττικό Λιμενικό Σύστημα), καθότι η αύξηση των εργασιών του ΟΛΠ αναγκαστικά θα κατανεμηθεί και σε άλλους λιμένες, με προτεραιότητα τα Αττικά λιμάνια.
Βέβαια το ΤΑΙΠΕΔ επιμένει ότι η περαιτέρω ενδυνάμωση και η δυναμική των λιμανιών περιορίζεται από την ανάγκη νέων κεφαλαίων για επενδύσεις και διεύρυνση των υποδομών. Επιπλέον τονίζεται ότι είναι αναγκαία μια διαχείριση με κυρίαρχο άξονα τις αναπτυξιακές προοπτικές του κάθε λιμανιού και των τοπικών κοινωνιών παράλληλα.
Η εικόνα των λιμανιών
Υπό προϋποθέσεις , βέβαια, δηλαδή τη διαμόρφωση μια συνεκτικής εθνικής λιμενικής πολιτικής τα περιφερειακά λιμάνια μπορούν να αποτελέσουν μοχλούς τοπικής και υπερτοπικής ανάπτυξης.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο Πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Άρης Ξενόφος και τα στελέχη του Ταμείου παρουσίασαν την πορεία των 10 λιμανιών, στα οποία το ΤΑΙΠΕΔ είναι ο μοναδικός μέτοχος και που υπό την κοινή διαχείριση τους από το Ταμείο έχει επιτευχθεί τα τελευταία τέσσερα χρόνια εξορθολογισμός των δαπανών και βελτίωση των εσόδων.
Συνοψίζοντας τα αποτελέσματα της μέχρι σήμερα ενιαίας διοικητικής διαχείρισης και συντονισμού, επισημάνθηκε ότι:
• Μετά την έναρξη επίβλεψης των Οργανισμών Λιμένων από το ΤΑΙΠΕΔ, όλοι οι Οργανισμοί παρουσιάζουν κερδοφορία.
• Υπάρχει μηδενικός τραπεζικός δανεισμός και παράλληλη αύξηση τζίρου και κερδών.
• Μηδενική επιχορήγηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.
• Όλα τα λιμάνια διαθέτουν πενταετές επιχειρησιακό σχέδιο.
• Όλα τα λιμάνια διαθέτουν προϋπολογισμούς που παρακολουθούνται μηνιαίως.
• Είναι σε εξέλιξη η τακτοποίηση χρόνιων θεμάτων μεταξύ Δήμων και Οργανισμών Λιμένων, για τον αποχαρακτηρισμό των Χερσαίων Ζωνών τους.
• Συντονίζονται κοινές ενέργειες και δράσεις μεταξύ των Οργανισμών Λιμένων, για την δημιουργία clustering κρουαζιέρας και την κοινή κάθοδο τους σε προγράμματα ΕΣΠΑ-χρηματοδότησης Ευρωπαϊκών κονδυλίων, με αποτέλεσμα την καλύτερη απορρόφηση τους.
• Βρίσκονται σε εξέλιξη έργα συντήρησης των λιμενικών υποδομών σε όλους τους Οργανισμούς Λιμένων.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ το επόμενο διάστημα θα καθορίσει την στρατηγική και τις προτεραιότητες στην αξιοποίηση των 10 Οργανισμών Λιμένων.