Aegean:Το κρατικό σωσίβιο και οι συμφωνίες leasing και με airbus

30/9/2020
Πολύτιμη ήταν η συνεισφορά της πολιτείας στο πλαίσιο των εργαλείων γενικής χρήσης που στήθηκαν για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των επιπτώσεων που έφερε αυτή στην οικονομία. Μπορεί να μην επελέγη το μοντέλο της καθαρής κρατικοποίησης ή διάσωσης με κρατικά κεφάλαια, που θα σήμαινε σχέδια αναδιάρθρωσης, έλεγχο διοίκησης, παρέμβαση ρυθμιστικών αρχών ανταγωνισμού κτλ. αλλά η «χειρ του κράτους» άπλωσε πέπλο στήριξης. Αναμφισβήτητα ο εθνικός, πλέον, αερομεταφορέας της χώρας, που έχει κομβικό ρόλο στην τουριστική και εν γένει οικονομική ανάπτυξη της χώρας έλαβε καθοριστικής σημασίας συνδρομή από το κράτος που μαζί με τα ισχυρά από το παρελθόν ταμειακά διαθέσιμα, τη διαχείριση των μισθώσεων αεροσκαφών αλλά και των νέων παραγγελιών στηρίζουν την πορεία της.

Σύμφωνα με όσα ανέφερε χτες στην τηλεδιάσκεψη των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα εξαμήνου, ο πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης η εταιρία αξιοποίησε τα διαθέσιμα εργαλεία της πολιτείας, όπως το πρόγραμμα ΤΕΠΙΧ ή το ΣΥΝ - ΕΡΓΑΣΙΑ.

Πιο συγκεκριμένα ο κορυφαίος αερομεταφορέας της χώρας εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων και υπέβαλε αιτήματα δανεισμού συνολικού ύψους 150 εκατ. ευρώ στις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα προβλέπει κρατική εγγύηση 80% του δανείου για πέντε χρόνια. Μάλιστα η υπογραφή των δανειακών συμβάσεων αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα. Το ποσό αυτό καλύπτει μέρος της απώλειας των μηνών αυτών. Η Aegean, όπως ειπώθηκε, «έκαψε» στο εννεάμηνο 160 εκατ. ευρώ με τα 50 εκατ. ευρώ ρευστότητας, εξ αυτών να είναι στο τρίτο τρίμηνο του έτους.

Επίσης η Aegean εντάχθηκε στο πρόγραμμα αναστολών συμβάσεων και μερικής απασχόλησης προσωπικού με κρατική επιδότηση μέρους των αποδοχών (ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ). Όπως σημειώνει η διοίκηση, «κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έγινε χρήση των οριζόντιων μέτρων που ανακοινώθηκαν από την ελληνική κυβέρνηση κυρίως σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες που υιοθετήθηκαν από την πολιτεία αναφορικά με την υποστήριξη της απασχόλησης. Για το διάστημα που ο Όμιλος περιόρισε σημαντικά τη δραστηριότητα του, περίπου το 70% του προσωπικού της τέθηκε σε αναστολή εργασίας. Σταδιακά από τον Ιούνιο μέχρι και σήμερα η αναστολή των συμβάσεων εργασίας αντικαταστάθηκε με τη χρήση του προγράμματος μειωμένης απασχόλησης “Συν-εργασία” για το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού». Όπως είπε, δε, ο Ευτύχης Βασιλάκης μιλώντας στους αναλυτές, ότι το πρόγραμμα ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ θα επεκταθεί και το 2021 και ο όμιλος θα συνεχίσει να το αξιοποιεί.

Πολύ σημαντική για την εταιρία ήταν και η συμφωνία με την Airbus, με την οποία διατηρεί μεν στον ορίζοντα την απόκτηση 46 νέων αεροσκαφών, αλλά αποφεύγει μια σοβαρή οικονομική επιβάρυνση από την παράδοση μεγάλου αριθμού αεροπλάνων φέτος και το 2021.
«Από τον Δεκέμβριο του 2019 μέχρι και το τέλος του πρώτου εξαμήνου 2020 είχαν παραληφθεί 5 νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo. Κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2020 ο Όμιλος αναμένεται να παραλάβει τρία αεροσκάφη της οικογένειας A320 neo ενώ άλλο ένα αεροσκάφος προγραμματίζεται να παραληφθεί το 2021. Οι παραδόσεις των υπόλοιπων αεροσκαφών μετατίθενται πέραν του 2022».

Επίσης στη διαχείριση του στόλου ιδιαίτερα καθοριστικό είναι ότι μεγάλος αριθμός λειτουργικών μισθώσεων λήγει τα επόμενα έτη. Συγκεκριμένα, μισθώσεις 22 αεροσκαφών λήγουν τα επόμενα δύο χρόνια, παρέχοντας στον όμιλο την απαραίτητη ευελιξία στη διαμόρφωση της συνολικής χωρητικότητας και των συνολικών του δεσμεύσεων καθώς θα παραλαμβάνει και τα νέα αεροσκάφη.

Γιώργος Αλεξάκης