Έρευνα - Διακοπές: "Μένουμε σπίτι" για τους μισούς Έλληνες φέτος

15/7/2021
Την παράταση της οικονομικής κρίσης και το 2022 βλέπουν οι οκτώ στους δέκα καταναλωτές με βάση την 4η μελέτη του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος για την καταγραφή των καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο μέσω της εξαμηνιαίας έρευνας καταναλωτικού κλίματος λιανεμπορίου που πραγματοποιείται με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Παράλληλα ένα ποσοστό 46% δηλώνει ότι δε θα πάει διακοπές φέτος επηρεασμένο από τη γενικότερη κατάσταση.



Αναλυτικά σύμφωνα με την έρευνα το 83% του κοινού θεωρεί ότι η οικονομική κρίση λόγω της πανδημίας θα συνεχιστεί και το 2022, ενώ το 14%θεωρεί ότι θα κρατήσει ως το τέλος του 2021 και το 3% ότι έχει τελειώσει ήδη. Ωστόσο παρά την ανησυχία για τις οικονομικές εξελίξεις, η εικόνα σε σχέση με την επίδραση της πανδημίας στην αγοραστική συμπεριφορά είναι διαφορετική. Αξιοσημείωτο είναι ότι το κοινό είτε έχει σταματήσει, είτε αναμένεται να σταματήσει άμεσα τις περισσότερες από τις συνήθειες που υιοθέτησε τον τελευταίο χρόνο μόλις επιλυθεί το υγειονομικό πρόβλημα. Οι περισσότεροι καταναλωτές έχουν σταδιακά μειώσει την απολύμανση, ενώ δεν έχουν σταματήσει τη χρήση μάσκας, η οποία όμως αναμένεται να σταματήσει άμεσα, μόλις βελτιωθεί η κατάσταση. Πάντως το 21% των καταναλωτών δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να φορούν μάσκα σε κάποιες δραστηριότητες ακόμα και μετά το τέλος της πανδημίας.



Σε σχέση με το αν θα κάνουν ή όχι διακοπές οι ερωτηθέντες σε ποσοστό 15% δηλώνουν ότι θα κάνουν διακοπές όπως έκανε κάθε χρόνο. Μάλιστα το 25% ότι θα κάνει διακοπές, αλλά πιο περιορισμένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια. Το 46% δηλώνει ότι δεν θα κάνει διακοπές φέτος, ενώ ένα ποσοστό 14% δεν έχει αποφασίσει.

Σε σχέση με το θέμα του εμβολιασμού και την αναμενόμενη επίδραση στην αγοραστική συμπεριφορά καταγράφεται ότι τα χαμηλά επιδημιολογικά δεδομένα (κρούσματα διασωληνωμένοι κλπ) σε ποσοστό 61% και η πραγματοποίηση σελφ-τεστ από το προσωπικό των καταστημάτων σε ποσοστό 55% είναι σημαντικότεροι παράγοντες στην απόφαση για αγοραστικό ταξίδι σε σχέση με τον εμβολιασμό του προσωπικού και των καταναλωτών. Παρόλα αυτά περίπου 1 στους 2 επηρεάζεται από τους εμβολιασμούς. Το 48% (το 22% πολύ και το 26% αρκετά) επηρεάζεται από τον εμβολιασμό του ίδιου (του καταναλωτή δηλαδή) και το 47% (το 27% πολύ και το 20% αρκετά)από τον εμβολιασμό του προσωπικού των καταστημάτων. Πάντως το 72% του δείγματος απάντησε είτε ότι έχει εμβολιαστεί, είτε ότι σκοπεύει να εμβολιαστεί άμεσα.

Τέλος, καταγράφεται το ποσοστό εμβολιασμού, το οποίο οι καταναλωτές πιστεύουν ότι θα πρέπει να επιτευχθεί ώστε να επιστρέψετε στις ίδιες αγοραστικές συνήθειες που είχατε πριν την πανδημία. Το 42% δηλώνει ότι δεν επηρεάζεται από το επίπεδο εμβολιασμού, ενώ το 6% δηλώνει ότι έχει επιστρέψει ήδη. Όμως το 53% επιζητεί ένα επίπεδο εμβολιασμού τουλάχιστον 50%, ενώ 1 στους 3 καταναλωτές τουλάχιστον 80%.Να σημειωθεί ότι η έρευνα έλαβε χώρα τον Ιούνιο-Ιούλιο του 2021 μέσω Πανελλήνιας Έρευνας σε δείγμα 857 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού από την επίδραση της πανδημίας.