Κομβικός ο ρόλος μιας "πιάτσας" στην Αττική για το επαγγελματικό γιώτιγκ

23/8/2018
Σχεδόν 250.000 - 300.000 τουρίστες , επιβάτες - χρήστες των υπηρεσιών γιώτιγκ αναμένεται να περάσουν φέτος από τη μαρίνα Αλίμου. Αυτό τονίζει μιλώντας στο Reporter.gr ο ο κ. Πάρις Λουτριώτης, Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής της ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΑΣΗ ΓΙΩΤΙΝΓΚ – ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ, υπογραμμίζοντας έτσι τη στρατηγική σημασία της μαρίνας για την υποστήριξη του επαγγελματικού γιώτιγκ, ενός κλάδου με πολλές μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία αλλά και σημαντικές προκλήσεις, ένεκα των ιδιωτικοποιήσεων των μαρινών.

Ο κ. Λουτριώτης με αφορμή τη φετινή πολύ καλή χρονιά, τουλάχιστον σε επίπεδο επισκεπτών – επιβατών, τονίζει τη μεγάλη αξία για τα επαγγελματικά σκάφη που προδίδει η ύπαρξη μιας «κεντρικής πιάτσας» του κλάδου στην Αττική. Εκεί, στη Αθηναϊκή Ριβιέρα είναι, άλλωστε, η αφετηρία ενός μεγάλου συνόλου των τουριστών που επιλέγουν αυτή τη μορφή θαλάσσιου τουρισμού λόγω ύπαρξης υποδομών και συνάφειας με το Αρχιπέλαγος.

Εδικά η μαρίνα Αλίμου, όπως αναφέρει ο κ. Λουτριώτης είναι σε μοναδική θέση. Αναφέρει, δε, ότι η όλη περιοχή γύρω από την Μαρίνα Αλίμου, σήμερα, έχει γίνει κέντρο γιώτινγκ, όχι μόνο για σκάφη αλλά και για πλήθος άλλες επιχειρήσεις υποστήριξης της δραστηριότητας, που παρέχουν προμηθευτικές υπηρεσίες, τεχνική επισκευών και συντήρησης σκαφών, ναυλομεσίτες, καταστήματα ανταλλακτικών και ειδών για τα σκάφη. Μάλιστα από τους χιλιάδες πελάτες – επιβαίνοντες στα σκάφη, ωφελείται οικονομικά όλη η γύρω περιοχή, από τις προμήθειες ταξιδίων, αγορές ειδών, δαπάνες εστίασης και ψυχαγώγησης, διανυκτερεύσεις πριν και μετά την περίοδο ναύλωσης.

Οι μαρίνες και οι θέσεις

Σήμερα, σύμφωνα με τα διαθέσιμα δημοσιευμένα στοιχεία, λειτουργούν 19 μαρίνες με 6.661 θέσεις ελλιμενισμού περίπου. Επίσης υπάρχουν περίπου 3.500 είναι επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, 2700 ιστιοπλοϊκά, ενώ 3.150 Έλληνες ναυτικοί απασχολούνται στον κλάδο αυτό κι άλλοι 8-10.000 εποχικοί υπάλληλοι

Στον Τουριστικό Λιμένα Αλίμου τα επαγγελματικά τουριστικά πλοία αναψυχής – yachting κάτω των 24 μέτρων ανέρχονται στα 900. Οι δε θέσεις θεωρητικά ελλιμενισμού είναι 1100-1300.

Ο κ. Λουτριώτης συμπληρώνει ότι φέτος η χρονιά πάει καλά. Βέβαια, όπως τονίζει στο τέλος της σεζόν θα γίνει η τελική «σούμα» – εκκαθάριση, ώστε να φανεί τι μένει μετά από φόρους κι έξοδα. «Με σκληρή προσπάθεια και με ανταγωνιστικές τιμές για να προσελκύσουμε επισκέπτες κι να κρατηθούμε στο διεθνή ανταγωνισμό προχωράμε φέτος με μεγάλες πληρότητες» αναφέρει ο κ. Λουτριώτης. Μάλιστα υπογραμμίζει ότι οι τιμές κρατήθηκαν φέτος για να κτυπηθούν οι αγορές, που βρίσκονται απέναντι στην Ελλάδα, όπως Κροατία ή η Τουρκία.



Η σημασία της πιάτσας





Σημαντικό πάντως για την επιβίωση του κλάδου, που έχει πολλαπλασιαστικό όφελος για περίπου 60 διαφορετικά επαγγέλματα και ένα ετήσιο «τζίρο» άνω των 100.000.000 ΕΥΡΩ στον οποίο προστίθεται αποδιδόμενος ΦΠΑ εκτός την ατομική φορολογία των εργαζομένων, είναι η ύπαρξη μια κεντρικής μαρίνας αφετηρίας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου, κατά κύριο λόγου είναι μικρές και μερικές μικρομεσαίες, οι περισσότερες είναι οικογενειακές, και λόγω του περιβάλλοντος στον οποίο δουλεύει ο κλάδος, την φύση, την θάλασσα, τα νησιά, τις παραλίες, προσελκύει το ενδιαφέρον και της νέας γενιάς.

Στο φόντο αυτό η επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση της Μαρίνας Αλίμου αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Εκεί δραστηριοποιείται περισσότερες από 300 επιχειρήσεις μόνο στον Άλιμο με περίπου 35- 40 χιλιάδες ναυλώσεις το χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Μαρίνα Αλίμου αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες της ανατολικής Μεσογείου, με στρατηγική θέση στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής, διαθέτει μεγάλες δυνατότητες αξιοποίησης της χερσαίας έκτασης της, επιφάνειας περίπου 210.000 τ.μ. Επίσης οι διπλανές μαρίνες σε Φλοίσβο και Φάληρο που έχουν περάσει σε ιδιώτες.

Μία δραστική αλλαγή στις ισχύουσες σήμερα συνθήκες για τους επαγγελματίες, με κατακόρυφη ενδεχομένως αύξηση του κόστους ελλιμενισμού των σκαφών, σύμφωνα με παράγοντες του γιώτγκ, θα εκδιώξει ουσιαστικά από το Λιμένα τους περισσότερους επαγγελματίες που είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις.

Κίνδυνος συγκέντρωσης

Αντίστοιχα, όπως τονίζουν, θα δώσει την ευκαιρία στους «μεγάλους παίκτες» με πολλά σκάφη, να μπορούν να κάνουν προνομιακές συμφωνίες με τον παραχωρησιούχο, στρεβλώνοντας έτσι και το ανταγωνιστικό περιβάλλον, αφού οι «μικροί παίκτες» θα είναι έξω από αυτές τις προνομιακές συμφωνίες (αυτό που ισχύει σήμερα με βάση συμφωνία επαγγελματικού τιμολογίου που ισχύει από το 2001).

Στο φόντο αυτό αναμένεται να υπάρξουν πρωτοβουλίες. Ήδη με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής & Ναυτιλιακών Επενδύσεων του ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ, κ. Χρήστο Λαμπρίδη, συναντήθηκε το Προεδρείο της ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ. ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΩΦΕΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ, ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΔΟΜΩΝ ΕΛΛΙΜΕΝΙΣΜΟΥ ΣΚΑΦΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΑΣΗ ΓΙΩΤΙΝΓΚ –ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ, την Πέμπτη 2 Αυγούστου 2018, στο Υπουργείο Ναυτιλίας, προκειμένου να του εκθέσει πώς έχει διαμορφωθεί η κατάσταση με την διαδικασία του Διαγωνισμού Ιδιωτικοποίησης μέσω παραχώρησης, της Μαρίνας Αλίμου όπου ελλιμενίζονται κατά κύριο λόγο επαγγελματικά τουριστικά σκάφη, και να τον ενημερώσει για τις αναλαμβανόμενες δράσεις που έχει αποφασίσει η ΚΟΙΝΣΕΠ στο θέμα αυτό.

Πηγή: Reporter.gr